اشعار به یادماندنی

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

اشعار به یادماندنی

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

۴ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

رنو کولئوس فرانسوی با انقلابی از قدرت و نوآوری به بازار آمد تا همه رقیبانش را کنار بزند و ابهت کمپانی سازنده خود را به رخ بکشد. زیبایی رنو کولئوس که یادآور تلیسمان دوست داشتنی است، با قامت جذابش هر خریدار کراس اوری را شیفته خود می کند. گویا طی این سال های اخیر شرکت رنو تصمیم گرفته خاص بودن وجه تمایز خودروهایش شود و همه را به این چالش مهیج دعوت می کند. پس با مقاله ” با رنو کولئوس و مشخصات فنی آن آشنا شوید” همراه باشید تا بیشتر با این خودروی جنگجو آشنا شویم.

تاریخچه رنو کولئوس تاییدی بر مشخصات فنی

رنو کولئوس

شروع مقاله  “با رنو کولئوس و مشخصات آن آشنا شوید ” را با مروری بر تاریخچه  این خودرو شروع می کنیم.کولئوس ساخته برند مشهور فرانسه، رنو می باشد که اولین بار در سال 2000 در نمایشگاه ژنو برای طرفدارنش رونمایی ولی در سال 2006 روانه بازار پرتلاطم خودرو شد. رنو کولئوس سال‌ها با همان شمایل که چندان قابل مقایسه با محصولات این روزهای رنو نیست عرضه اندام می کرد.هرچند در سال 2011 نسخه فیس لیفت شده آن جایگزین شد و تا سال 2015 رنو هیچ نوآوری برای کولئوس خود به خرج نداد.

همین حالا اپلیکیشن همراه مکانیک رو نصب کن و قیمت روز تمام رنوها رو بدست بیار.

 در سال 2016 نسل دوم رنو کولئوس را که نمادی از ابتکار و با پلت فرم نیسان ایکس تریل بود که در نمایشگاه پکن رونمایی کرد. خودرویی کاملا متفاوت با نسل اول آن! طراحی رنو کولئوس را الکسیس مارتوت طراح خلاق خودروکه چند سالی می شود با شرکت رنو همکاری می کند برعهده گرفته است و با قطعیت تمام می توان گفت  نبوغش قابل ستایش است.عرضه کولئوس در ایران بوسیله شرکت نگین خودرو تامین می شود که توانست پا به پای دیگر شاسی بلندهای روز مثل تویوتا راو4 در بازار ایران پیشتاز بماند.

برای شناخت بیشتر رنو کولئوس مطالعه مقالات زیر را از دست ندهید: مقایسه رنو کولئوس و کیا سورنتو مقایسه رنو کولئوس و هیوندای توسان مقایسه رنو کولئوس و نیسان ایکس تریل 

طراحی بیرونی رنو کولئوس، شکوه قدرت و زیبایی

رنو کولئوس

برای آشنایی با رنو کولئوس و مشخصات فنی آن کافیست نگاهی به این خودرو بیاندازیم، بدون شک طراحی رنو کولئوس مظهر نوآوری و جذابیت است. طراحی بسیار زیبا و اسپرت با انحناهای عضلانی و چراغ‌های LED که مختص رنو است کولئوس را سردمدار قدرت نشان می دهد که نگاه هر خریدار آرمان گرایی را به دنبال خود می کشد. قرار گرفتن لوگوی رنو در جلو پنجره کرومی آن و داشتن رینگ های آلومینیومی 18 اینچ دو رنگ کولئوس یکی از همان ویژگی های بی همتای آن است که هر خریداری، مخصوصا جوانان را برای داشتنش وسوسه کند.

در ادامه فیلم اختصاصی بررسی رنو کولئوس تولید شده توسط تیم محتوی همراه مکانیک را میتوانید ببینید

طراحی داخلی رنو کولئوس: امنیت و آرامش

قبل از بررسی مشخصات فنی رنو کولئوس در مقاله ” با رنو کولئوس و مشخصات فنی آن آشنا شوید” خوب است طراحی داخلی رنو کولئوس را بررسی کنیم. طراحی داخلی کولئوس چیزی فراتر از انتظار شما را برآورده ساخته است. به محض ورود به داخل خودرو حس بودن در فضایی متفاوت به شما دست می دهد. همه چیز از یک دستورالعمل حساب شده با ریزه کاری های فوق العاده خبر می دهد. مواد اولیه باکیفیت، ظرافت و لوکس بودن سه جزء اصلی طراحی کابین رنو کولئوس هستند که در کنار فضای کاملا جادار آن برای سرنشین های جلو و عقب راحتی بی اندازه یی را به خریداران هدیه داده است.

طراحی داخلی کولئوس

داشبورد زیبای کولئوس و صفحه نمایشگر لمسی درمرکز آن، نورآوری در نورپردازی برای آن دسته از افرادی که دوست دارند گاهی با تغییر نور به محیط کابین خود حال و هوای تازه ای ببخشند، ارگونومی بودن صندلی ها و داشتن روکش چرمی، قطعات کروم داخل اتاق و سانروف پانوراما، همه و همه تلاشی برای اول بودن کولئوس است.

 اگر نیاز به پول نقد دارید و میخواهید فورا رنو کولئوس خود را بفروشید اینجا کلیک کنید

مشخصات فنی رنو کولئوس

مشخصات فنی کولئوس

در بخش مشخصات فنی رنو کولئوس باید بدانید که پیشرانه این خودرو در دو نسخه دیزلی و یک مدل بنزینی ارائه شده که در ایران نسخه بنزینی آن کاربرد دارد. طراحی پیشرانه 4 سیلندر خطی با حجم معادل 2.5 لیترکولئوس، به توربور شارژر وابسته نیست و این برای کولئوس قدرتمند بخاطر کاهش مصرف سوخت و عدم تاخیر توربو یک وِیژگی مثبت ارزیابی می شود. پیشرانه خودروی فرانسوی-ژاپنی می تواند 226 نیوتن متر گشتاور و قدرتی معادل 170 اسب بخار تولید کند. خودرو به گیربکس اتوماتیک CVT  و سیستم چهار چرخ متحرک مجهز است.

  • حسین مو
  • ۰
  • ۰

سوخت، آب و روغن، سه سیال حیاتی برای عملکرد خودرو بوده و کارکرد نامناسب هر یک از آن‌ها می‌تواند هزینه‌های گزافی برا مالکین خودرو تحمیل نماید. در این میان روغن موتور 3 وظیفه بسیار مهم بر عهده دارد که عبارتند از:

·  روانکاری قطعات موتور و در نتیجه کاهش اصطکاک بین آن‌ها

·  تمیز نمودن قطعات موتور

·  کاهش سایش و فرسودگی قطعات موتور

·  کمک به خنک‌کاری

روغن موتور مناسب، با انجام وظایف خود منجر به بهبود کار موتور شده و به سلامتی موتور کمک خواهد نمود. روغن‌ها در سه نوع ماینرال، نیمه‌سنتتیک و سنتتیک در بازار یافت شده که هر کدام برای خود دارای فرآیند تولید متفاوتی هستند.

 

روغن موتور ماینرال

روغن‌ موتورهای ماینرال، ارزانترین روغن موتور موجود در بازار هستند که این قیمت به دلیل سادگی فرآیند تولید آن‌ها است چراکه ساخت آن‌ها بر پایه نفت خام بوده و عملا هیچ اصلاح و بهینه‌سازی قابل اعتنایی در ساختار آن انجام نشده است. این روغن موتورها که تحت عنوان ارگانیک نیز در بازار شناخته می‌شوند؛ با وجود ارزان بودن، دوره تعویض کوتاهی دارند.

روغن موتور سنتتیک

در ساخت این روغن‌ها از آخرین تکنولوژی روز استفاده شده و با کار بر روی خواص هیدروکربن‌ها، روغن موتورهایی با روانکاری و مقاومت بالا به دست می‌آید. تفاوت کیفیت و ساختار این نوع روغن موتورها نیز از آنجا ناشی می‌شود که هر سازنده‌ای ساختار خاصی را در ساخت روغن به کار می‌گیرد. این نوع روغن موتورها، قیمت بسیار بالایی دارند ولیکن استفاده از این روغن موتورها چندان هم ضروری نبوده و شاید اصلا برای موتور خودرو شما مناسب نباشد.

روغن موتور نیمه سنتتیک

این نوع روغن‌ها بین نوع ماینرال و سنتتیک قرار دارند و عملکرد آن‌ها بهتر از ماینرال‌ها ولی پایین‌تر از سنتتیک‌ها قرار دارند. قیمت روغن موتورهای نیمه سنتتیک بالاتر از ماینرال بوده ولیکن بازه زمانی تعویض آن‌ها طولانی‌تر است.

روغن موتور خوب روغنی است که روانکاری مناسبی داشته باشد یعنی نه بسیار غلیظ باشد و نه رقیق. همچنین باید به تدریج سیاه شود که این امر به معنی دریافت ناخالصی‎ها و دوده‌ها است. روغن موتور خودرو باید تقریبا هر 1000 کیلومتر مورد بازدید قرار گرفته و در هر تقریبا 10000 کیلومتر تعویض گردد. باید توجه داشت که عواملی چون کیفیت احتراق سوخت، کیفیت فیلتر هوا و روغن، شرایط کار موتور، زمان ماندن روغن در کارتر و … بر زمان تعویض روغن موتور تاثیرگذاشته و چنانچه موتور در شرایط آب و هوایی نامناسب مثلا مناطق سردسیر و یا گرمسیر کار کند، باید در مسافت کمتر از 10000 و تقریبا حدود 5000 کیلومتر باید تعویض گردد.

چنانچه روغن وارد فضای احتراق (فضای بالای پیستون) گردد، در هنگام احتراق می‌سوزد و در اصطلاح روغن‌سوزی ایجاد می‌شود. روغن‌سوزی عیبی رایج در موتورهای 4 زمانه بوده و عملکرد موتور را بسیار تحت تاثیر قرار می‌دهد علاوه بر آن منجر به افزایش مصرف سوخت خواهد شد و با افزایش مصرف سوخت، آلاینده‌های زیست‌محیطی نیز افزایش می‌یابد.

روغن‌سوزی ممکن است به دلیل یک یا چند یک از موارد ذیل در موتور رخ دهد:

·   ساییدگی جداره سیلندر یا پیستون

·   شکستن رینگ پیستون

·   خرابی کاسه نمد

·   خرابی واشر سرسیلندر

·   خرابی لاستیک گیت

·  خرابی یاتاقان‌ها

·   و …

چک‌ نمودن روغن‌سوزی موتور یکی از موارد مهمی است که باید به هنگام خرید خودرو بررسی شود ولی سوال اینجاست که در مدت زمان کوتاه بازدید و یا کارشناسی خودرو این امر چگونه قابل تشخیص است؟

برای این امر خودرو را روشن نموده و دود خروجی از اگزوز را چک کنید، احتمالا با دودهای سیاه، آبی و سفید مواجه خواهید شد که هر کدام نشان از مشکلی دارند.

دود سیاه:

دود سیاه اگزوز

چنانچه در هنگام استارت با این دود مواجه شدید عجله نکرده و اندکی به خودرو فرصت دهید تا شاید برطرف گردد؛ اگر این امر ادامه پیدا کرد سیستم جرقه‌زنی دچار مشکل است و باید به یک مکانیک باتجربه رجوع کرده و خودرو را سرویس نمایید. شایان ذکر است که این موضوع در خودروهای دیزلی قدیمی امری شایع بوده و تقریبا همیشه رخ می‌دهد. البته اگر در این خودروها رسیدگی به موقع انجام شود از این حالت جلوگیری می شود. اما به طور کلی علت دود سیاه اگزوز را می توان به موارد زیر نسبت داد:

·  مخلوط نادرست سوخت و هوا در محفظه احتراق

·   تنظیم نبودن کاربراتور

·  صحیح نبودن تایمینگ موتور

·  وجود نشتی در انژکتورها

·  گرفتگی فیلتر هوا

·  فشار بیش از حد در سیستم سوخت رسانی

 دود سفید:

دود سفید اگزوز

در مورد دود سفید دو حالت وجود دارد یکی اینکه در حقیقت دود سفیدی وجود ندارد و بخار است که از اگزوز خارج می شود. این مورد در دمای زیر 10 درجه سانتی گراد قابل مشاهده است و جای نگرانی ندارد. اما در حالت دوم که باید جدی گرفته شود دود سفید خروجی از اگزوز به معنای این است که مایع خنک کننده خودرو وارد محفظه احتراق شده است و می‌سوزد. به طور کلی دلایل خروج دود سفید از اگزوز را میتوان به صورت زیر برشمرد:

·  سوختن واشر سرسیلندر

·  ترک خوردگی سرسیلندر و یا بلوکه موتور

·  سوختن روغن هیدرولیک گیربکس

دود آبی:

دود آبی اگزوز

خروج دود آبی به معنای روغن‌سوزی در موتور است. به این مورد باید بیشتر از موارد دیگر حساس بود. اگر شکل دود آبی اگزوز در زمان مناسب برطرف نشود، می‌تواند موجب ایجاد مشکلات بیشتر و حتی خرابی کامل موتور شود
. به طور کلی دلایل زیر را برای خروج دود آبی از اگزوز می توان نام برد:

·   شکستن رینگ پستون

·   خراش برداشتن دیواره سیلندر

·   شکستگی و یا خرابی در بوش سوپاپ

چنانچه با هیچکدام از این دودهای آبی و یا سفید مواجه نشدید سراغ مرحله بعدی بروید تا از عدم روغن‌سوزی موتور مطمئن گردید. پس از گرم شدن موتور دریچه روغن را باز کنید. بلافاصله پس از باز کردن دریچه روغن؛ بخاری از آن بیرون خواهد آمد اگر این بخار به صورت مستمر ادامه داشته باشد یعنی اینکه با روغن‌سوزی مواجه هستید.

علاوه بر این راهکارها روش دیگری نیز برای مالکان خودرو جهت چک نمودن روغن‌سوزی وجود دارد و آن هم چک نمودن میزان روغن است. چنانچه کاهش روغن بیش از حد معمول باشد می‌تواند نشان از روغن‌سوزی نیز باشد، هر چند کم کردن بیش از حد متعارف روغن دلیل حتمی بر روغن‌سوزی نبوده و سایر موارد نیز باید بررسی گردد. باید به این نکته مهم توجه داشت که تشخیص روغن‌سوزی در مراحل اولیه کار بسیار دشواری بوده و از عهده هر کسی ساخته نیست.

جهت جلوگیری از روغن‌سوزی موتور می‌توانید از راهکارهای ذیل استفاده نمایید:

·   استفاده از روغن موتور مناسب با نوع خودرو

·   بازدید و تعویض به موقع روغن موتور

·    چک کردن مرتب سطح روغن

·  باز نکردن ترموستات

·  عدم شستشوی موتور با گازوییل یا مواد مشابه

.  و …

جهت رفع روغن‌سوزی در سریع‌ترین زمان ممکن به مکانیک مجرب مراجعه نمایید. مکانیک‌ها بر اساس تجربه فراوان و با استفاده از تجهیراتی چون کمپرس‌سنج محل ایجاد مشکل را پیدا نموده و پس از باز نمودن موتور، به تعمیر خرابی می‌پردازند.

خرید خودرویی که دچار روغن‌سوزی است چندان امر منطقی نیست چراکه علاوه بر افزایش مصرف سوخت، منجر به استهلاک پیش از موعد قطعات شده و هزینه‌های نگهداری و تعمیرات خودرو را افزایش خواهد داد. اما تشخیص این مورد در زمان خرید خودرو هم کار آسانی نیست. در این شرایط استفاده از کارشناسان مجرب توصیه می شود. همراه مکانیک با سابقه کارشناسی بیش از 30 هزار خودرو و با به کارگیری کارشناسان زبده، به شما کمک می کند تا خریدی بدون دردسر داشته باشید. برای این منظور کافی است به صفحه کارشناسی خودرو مراجعه کرده و جهت ثبت سفارش فرم را تکمیل نمائید. 

  • حسین مو
  • ۰
  • ۰

معایب رنو تلیسمان  یکی از مواردی است که باید نگاهی دقیق به آن داشت. سعی ما ارائه دیدی همه جانبه به شماست تا در صورت قصد خرید این شاهکار رنو از انتخاب خود مطمئن باشید.

معرفی رنو تلیسمان

معرفی رنو تلیسمان

قبل از اینکه  به معایب رنو تلیسمان  بپردازیم ابتدا نگاهی کوتاه به معرفی خودرو داریم.

تلیسمان خودروی فرانسوی در سال 2015 رونمایی شد تا یکبار دیگر شانس رنو را در پیشتازی بازار خودرو امتحان کند. شرکت رنو بعد از ناکامی در دو محصول دیگرش رنو لتیتود و رنو لاگونا، این بار خودرویش را روی پلتفرم CMF طراحی نمود که توانست به فروش زیادی برسد. رنوتلیسمان هم در فرانسه و هم در کره توسط کمپانی  رنو سامسونگ موتورز کره ای که در سال 2000 شرکت رنو 70درصد سهام آن را خرید تولید می شود و در بازار کره با نام رنو سامسونگ SM6  رونمایی شد.

با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک در همین لحظه قیمت پراید مد نظر خود را بدست آورید.

 هدف از تولید آن جذب مشتریانی بود که  هم به داشتن فضای زیاد و خانوادگی بودن و قیمت خودرو توجه می کنند، هم خواستار یک خودروی نیمه لوکس هستند. تلیسمان در 4 مهرماه 1395  در ایران رونمایی شد و نگین خودرو نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش آن را برعهده گرفت و با ورود به بازار ایران با استقبال زیادی مواجه شد، تا آنجا که  در کنار رقبایی چون کیا اپتیما قرار گرفت. شاهکار رنو در دو نوع استیشن و سدان در بازار جهانی به فروش می رود اما در ایران تنها مدل سدان آن عرضه می شود.

معایب رنو تلیسمان در طراحی داخلی

معایب رنوتلیسمان در طراحی داخلی

رنو تلیسمان در طراحی داخلی چیزی کم نگذاشته، فضای داخلی آن بسیار زیبا وآرام بخش است. در مدل هایی که صندلی الکتریکی دارند به محض ورود به ماشین صندلی راننده به عقب کشیده می شود و بعد از نشستن بصورت اتوماتیک به حالت اولیه خود بر می گردد. نحوه قرار گرفتن فرمان، جاسری صندلی های عقب که امکان بالا بردن دید راننده را در حرکت به عقب بالا برده است، بزرگ بودن داشبورد، همگی از نقاط مثبت طراحی کابین خودرو هستند. اما سادگی داشبورد شاید یکی از ایراداتی  باشد که  به مزاج جوانایی که به دنبال طرح های شلوغ و پیچیده هستند خوش نیاید.

با همراه مکانیک خودرو خود را به بهترین قیمت بفروشید

 خودرو صفر و کم کارکرد خودم رو میخوام بصورت سفارشی بفروشم

 می‌خوام ماشینم رو رو در سریع ترین زمان و با قیمت منطقی بفروشم

امکانات رفاهی آن عالی و در حد خودروهای لوکس است. داشتن سیستم گرمایشی، سرمایشی و ماساژور صندلی های جلو،گرم کن فرمان، صفحه نمایشگر RLINK 8.7 اینچی و نمایشگر پشت آمپر دیجیتال TFT و … همگی متمایز بودن تلیسمان را نشان می دهد. در این بخش بزرگترین نکته منفی طراحی فضای سرنشین های عقب است. برای افرادی که بلند قد هستند مشکل کمبود فضا بین سر و سقف که  به دلیل فرم سقف و ارتفاع نشیمنگاه وسط صندلی عقب است پیش می آید. به گونه ای که افراد نمی توانند در صندلی عقب احساس راحتی داشته باشند.نکته ای دیگری که می بایست به آن توجه کرد نحوه قرار گرفتن صفحه مانیتور است که شاید باعث بهم خوردن تمرکز بعضی از رانندگان شود.

معایب فنی رنو تلیسمان

معایب فنی رنو تلیسمان

شرکت رنو برای خودروی محبوب خود سه موتور بنزینی و سه موتور دیزلی عرضه کرده است. همه ی این 6 موتور 4 سیلندر هستند و بعضی از آن ها به توربور شارژر مجهز هستند. خودروهای که موتور دیزلی دارند می توانند به انتخاب مشتری به یکی از گیربکس های  6 سرعته دوکلاچه یا گیربکس های 6 سرعته دستی مجهز شوند. درحالی که موتورهای بنزینی با گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه ارائه می شوند و از تکنولوژی استاپ/ استارت بهره می برند.

 تلیسمان با مصرف سوخت ترکیبی معادل 5.88 لیتر به ازای هر صد کیلومتر در مقایسه با رقبایی که موتور تنفس طبیعی دارند مصرف کم تری دارد. اما نباید نکات منفی موتورهای مجهز به توربور شارژر را نادیده گرفت. رسوب شدن کربن در سوپاپ های ورودی در موتورهای مجهز به سیستم تزریق مستقیم یکی از نقاط ضعف این موتور است.

رنو تلیسمان

ضعف موتور وصدای موتور

انتقادی که به عملکرد فنی  رنو تلیسمان  شده این است که موتور این خودرو در حد قابل قبول قدرتمند نیست و این مورد یکی از معایب رنو تلیسمان بحساب می آید. شاید کمپانی رنو هنگام ایده پردازی برای ارائه یک خودرو لوکس به این فکر نکرده بود که خریداران تلیسمان با دیدن زیبایی طراحی بدنه از موتور خودرو هم انتظارات بالایی دارند. یکی دیگر از نقاط ضعف دیگر آن  این است که  علارغم  تلاش زیادی که برای طراحی کابین تلیسمان شده و عایق بندی آن بطور کلی قابل قبول است اما صدای موتور دیزل خودرو حتی در مواقعی که خودرو در حالت خلاص است  به راحتی شنیده می شود.

سیستم تعلیق نامناسب

در ادامه مقاله معایب رنو تلیسمان به نکته منفی  در رابطه با سیستم تعلیق آن  می رسیم. اگر بخواهید با تلیسمان به سفر بروید در تمام طول جاده با سروصدای آزاردهنده کابین مواجه خواهید شد. وضعیت  فنربندی خودرو بسیار خشک بوده و تمام ضربه ها را با کوبش شدید به اتاق خودرو وارد می کند. این مشکل در  سیستم تعلیق عقب خودرو مشهود تر است. علاوه بر همه این ها شاید تلیسمان نتواند در  قسمت های سربالایی و ناهموار جاده با شتابی که مورد پسند خودتان است با شما همسفر باشد اما در جاده های مسطح می توانید روی شتاب آن حساب باز کنید.

سیستم تعلیق نامناسب

عملکرد ضعیف ترمز

در پایان مقاله معایب رنو تلیسمان  به  پایین بودن عملکرد ترمز در سرعت های بالا اشاره  میکنیم. اگر با تلیسمان می خواهید سرعت120 کیلومتر و بالاتر را تجربه کنید باید در مرحله ترمزگیری آن احتیاط بیشتری داشته باشید.

آیا می دانید همراه مکانیک به عنوان بزرگترین نمایشگاه خودرو آنلاین کشور تا کنون به بیش از 50 هزار معامله بی دغدغه خودرو کمک کرده است

 میخوام خودرو کارشناسی شده رو با بهترین قیمت بازار بخرم

 میخوام بی دغدغه و بدون اتلاف وقت خودرو لوکس مد نظرم رو بخرم

نتیجه گیری معایب رنو تلیسمان

در انتهای معایب رنو تلیسمان باید بدانید با همه موارد گفته شده رنوتلیسمان هنوز در ابتدای راه است. شرکت رنو می تواند برای آینده خودروی محبوبش برنامه های زیادی داشته باشد. بدون شک با اصلاح معایبش، تلیسمان می تواند جایگاهی فراتر از جایگاه کنونی خود بدست آورد. سعی ما در این مقاله بیان همه ی نکاتی بود که شما باید در انتخاب خودرو از آن اگاه باشید. همراه مکانیک برای انتخاب بهترین خودرو تا آخرین قدم  همراه شماست!

مقالات مرتبط:

  • حسین مو
  • ۰
  • ۰

 خودروهای دارای موتور احتراق داخلی از آنجایی که از سوخت‌های فسیلی برای تولید نیرو استفاده می‌کنند پس از سوزاندن سوخت فسیلی ذرات ناشی از این اعتراف وارد هوا می‌شود با گسترش صنعت خودروسازی و افزایش تعداد خودروها در سراسر جهان سازمان‌های محیط زیستی در سرتاسر جهان استانداردهای آلایندگی را برای خودروها تعریف کردند و میزان مشخصی است آلاینده‌های تولیدی توسط هر خودرو مشخص شد و خودروسازان را ملزم به استفاده از قطعات و تجهیزاتی کردند تا از آلودگی دودهای خروجی از اگزوز ناشی از احتراق بکاهند.

آیا می دانید با اپلیکیشن همراه مکانیک می توانید علاوه بر خدمات همراه مکانیک ، قیمت بروز خودرو خود

و یا سایر خودرو ها در هر سال و مدل و با هر کارکردی  بدست بیاورید

با فشردن لینک زیر اپلیکیشن همراه مکانیک را از کافه بازار دانلود کنید.

دانلود اپلیکیشن همراه مکانیک

  مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور یکی از تجهیزاتی است که در مسیر اگزوز خودرو قرار می‌گیرد و ذرات آلاینده ناشی از احتراق و خودرو را تجزیه کرده و به مواد و عناصر کم خطر تر برای محیط زیست  تبدیل می‌کند. مبدل کاتالیستی یکی از بهترین راهکارها برای کاستن از آلایندگی خودروهای مختلف بنزینی و دیزلی است و با توجه به نوع موتور خودرو و سوخت مصرفی در آن انواع بخصوصی از مبدل کاتالیستی در مسیر اگزوز خودرو استفاده می‌شود و می‌تواند ذرات و آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودرو را کنترل و تبدیل به عناصر کم ضررتر کند.

آیا با عملکرد مبدل کاتالیست یا کاتالیزور در خودرو آشنایی دارید؟ در ادامه انواع مبدل‌های کاتالیستی و و نحوه عملکرد آن در مسیر خروجی اگزوز خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهیم با ما همراه باشید. 

نحوه عملکرد مبدل کاتالیستی

مبدل کاتالیستی چیست

مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور در مسیر خروج گازهای احتراق خودرو و به نوعی در این میانه اگزوز خودرو قرار می‌گیرد. مبدل کاتالیستی از صفحات حفره دار سرامیکی و یا برخی از فلزات گرانب‌ها همچون طلا ساخته می‌شود. گازهای خروجی از اگزوز خودرو که پس از احتراق در داخل سیلندر،از طریق اگزوز خارج می‌شوند، با واردشدن به داخل مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور در حالیکه حاوی ذراتی هستند که از خام سوزی سوخت و یا احتراق سوخت‌های دارای ناخالصی ایجاد می‌شود، با عناصر موجود در مبدل کاتالیستی در هنگام عبور از آن واکنش شیمیایی داده و با فعل و انفعالات شیمیایی، عناصر گاز خروجی از اگزوز تجزیه شده و به موادی غیرسمی و کم‌خطرتر تبدیل می‌شوند. در بیشتر اوقات دی اکسیدکربن و آب از عناصر تجزیه شده پس از خروج گازهای ناشی از احتراق از مبدل کاتالیستی هستند.

گازهای خروجی از اگزوز خودروها حاوی عناصر مضر بسیاری است که در میان آن‌ها، خطرناک‌ترین این ترکیبات اکسیدهای نیتروژن، مونوکسیدکربن و هیدروکربن‌های نسوخته نظیر آروماتیک‌ها هستند. که این عناصر با ورود به مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور در پی واکنش شیمیایی با عناصر داخل مبدل کاتالیستی به دی اکسیدکربن، آب و اکسیژن تبدیل می‌شوند. با توجه به عملکرد مبدل کاتالیستی در خودرو می‌توان گفت که کاتالیزور می‌تواند تا ۹۰ درصد از عناصر و ذرات خطرناک و سمی گاز خروجی از اگزوز که پس از احتراق در موتور خودرو تولید می‌شود را تجزیه کرده و به عناصر بی خطر و غیر سمی تبدیل کند. 

 انواع مبدل‌های کاتالیستی

مبدل کاتالیستی چیست

مبدل‌های کاتالیستی از لحاظ نوع عملکرد به دو نوع مبدل‌های کاتالیستی دوگانه و مبدل‌های کاتالیستی سه گانه تقسیم می‌شوند. همانگونه که از نام این مبدل‌ها مشخص است، مبدل کاتالیستی دوگانه طی دو مرحله دو عنصر از گازهای خروجی موتور را تجزیه می‌کند و همچنین مبدل کاتالیستی سه‌گانه در سه مرحله و سه عنصر سمی خروجی از موتور را تجزیه و به مواد غیر سمی تبدیل می‌کند.

آیا می دانید با استفاده از خدمت  فروش فوری خودرو همراه مکانیک در هر ساعتی از روز در کمتر از 30 دقیقه میتوانید خودرو خود را به مناسب ترین قیمت ممکن به فروش برسانید

برای اطلاع بیشتر از جزئیات این خدمت اینجا کلیک کنید

مبدل کاتالیستی دوگانه در طی دو مرحله عناصر مونوکسیدکربن و هیدروکربن‌های نسوخته را به آب و اکسیژن تجزیه می‌کند. مبدل کاتالیستی سه گانه نیز علاوه بر این عناصر اکسیدهای نیتروژن را نیز به گاز نیتروژن و اکسیژن که مواد بی‌خطر و غیر سمی هستند تجزیه و تبدیل می‌کند.

انواع مبدل‌های کاتالیستی

انواع مبدل های کاتالیستی

1-مبدل‌های  کاتالیستی گلوله ای

مبدل‌های کاتالیستی گلوله‌ای از حفره‌های سوراخ دار میله‌ای از عنصر آلومینا تشکیل شده‌اند. که بیشتر در موتورهای با حجم کمتر و آلایندگی کمتر استفاده می‌شوند.

2- مبدل‌های  کاتالیستی سرامیکی

مبدل‌های کاتالیستی سرامیکی از صفحات سرامیکی متخلخل استفاده می‌کنند. این مبدل‌ها در سطح خود دارای عناصری همچون آلومینا هستند که می‌توانند خطرات موجود در گاز خروجی اگزوز را با جذب و تجزیه کنترل کنند.

3-  مبدل‌های کاتالیستی فلزی

نوع سوم مبدل‌های کاتالیستی، کاتالیزورهای فلزی هستند که در آن از آلیاژهای فلزات و ورق های فلزی استفاده می‌شود. مزیت این نوع مبدل‌ها، توان تحمل حرارتی بالا است. در میان این مبدل‌ها، نوع سرامیکی کاربرد زیادی در خودروهای مختلف دارد، در درصد بالایی از خودروها شاهد استفاده از این نوع مبدل کاتالیستی هستیم.

مبدل‌های کاتالیستی از آنجایی که در محفظه با دمای بالا قرار دارند و عملکرد آن‌ها از طریق واکنش‌های شیمیایی  است، بنابراین دارای میزان کارکرد و عمر محدودی هستند که پس از پایان این زمان باید نسبت به تعویض و جایگذاری این قطعه در خودرو اقدام کرد. خودروهای موجود در بازار معمولا دارای مبدل‌های کاتالیستی با میزان کارکردی در حدود ۵۰ هزار تا ۷۰ هزار کیلومتر هستند. باید پس از رسیدن خودرو به این کارکرد نسبت به تعویض مبدل کاتالیستی اقدام کرد چرا که معیوب شدن این قطعه هم می‌تواند موجب آلایندگی بیشتر خودرو شود و هم مصرف سوخت و شتاب خودرو را تحت تاثیر قراردهد. چون این قطعه با ECU خودرو تنظیم می‌شود، خرابی آن یا جدا کردن این قطعه می‌تواند در بلندمدت موجب صدمه به مجموعه موتور و اگزوز خودرو شود.

  • حسین مو