اشعار به یادماندنی

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

اشعار به یادماندنی

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

صفر تا صد رهام ، خودروی جدید سایپا

همه چیز در مورد خودروی جدید سایپا


تولد رهام چه زمانی بود؟

طراحی و آماده سازی خط تولید پلتفرم ملی SP100 در گروه خودروسازی سایپا بعد از مدت ها کلید خورد. خروجی این کار خودروی جذاب و جوان پسندی به نام رهام است.

 

به گزارش سایت همراه مکانیک ، در زمستان دو سال پیش بود که ، سایپا در دومین جشنواره‌ی طراحی خود از یک ماکت خودرو که در ابعاد واقعی ساخته شده بود، رونمایی کرد.

 

این ماکت، یکی از جدیدترین محصولات سایپا به نام SP100 پروژه نام داشت . سایپا SP100 خودرویی است در  کلاس سی قرار دارد و به زودی نسخه هاچبک و کراس آن هم وارد بازار می شود.

 

SP100 به عنوان چهارمین خودروی ملی کشور بعد از تیبا ، ساینا، رانا و دنا (سمند) است. دراین ‌باره مدیر پروژه طراحی و ساخت پلت فرم SP100 از ساخت نخستین نمونه های این خودرو، در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا خبر داد و گفت: این پلت فرم به دلیل تطابق کامل با استانداردهای روز جهانی، سرآغاز تحولی بی سابقه در صنعت خودرو سازی ایران و گروه خودرو سازی سایپا خواهد بود.

پلتفرم کاملا ایرانی سایپا توانسته آزمون هایی مثل: تست تصادف، تست های کمربند کالیبراسیون موتور، وضعیت چراغ ها و روشنایی ،کالیبراسیون ایربگ، ، قرارگیری تزئینات داخلی، سیستم خنک کاری ، فرمان پذیری ،اندازه گیری درزهای بین درب ها، انواع تست های جاده ای، ارتعاشات عمر و دوام ونفوذ آب و گرد و غبار با موفقیت بگذراند.

رهام به چه معنی است؟

رهام نامی فارسی است، که در فرهنگ لغت دهخدا به معنای پرنده آزاد، پرنده شکست ناپذیر، رها شده است. 
درشاهنامه رهام برگرفته از نام پسر گودرز پهلوان ایرانی در زمان کیکاووس پادشاه کیانی است. همچنین رهام نام قهرمان آذربایجانی است که از خاندان اصیل ایرانی بوده است نژادش به کیانیان باز می گردد.

 

با توجه به معنی رهام طراحی رهام خودروی جدید سایپا برگرفته ازپرنده آزادی مثل شاهین است . 

طراحی رهام:

رهام درهفدهمین نمایشگاه خودروی شیراز رونمایی شد، کارشناسان همراه مکانیک رهام را  در اصل یک خودروی سدان کامپکت(کلاس C) که براساس پلتفرم بومی شرکت سایپا  طراحی شده می دانند. 
با دقت به طراحی این خودرو می توان دید طراحان سایپا از خودورهای روز اروپایی و کره ایی الهام گرفته اند.
در واقع نمای جلویی خودرو شبیه به خودروهایی مثل هیوندای اکسنت نسل قبل و اپل استارا 2010  است ، اما در کل نمای خودرو رهام کاملا جذاب و مدرن می باشد .

 

در نمای عقب نیز هم طراحان با بهره گیری از لامپ های ال ای دی چهره اسپرت تری را نمایش داده اند. رهام در اصل بر پایه پلت‌ فرم نسل دوم تویوتا یاریس شکل گرفته است یعنی همان پلت ‌فرمی که سدان چینی گریت وال ولیکس C30 هم روی آن ساخته شده است.
کارشناسان همراه مکانیک به طراحان ایرانی نمره قبولی می دهند، زیرا در بحث طراحی خودرو رهام هیچ کم و کاستی دیده نمی شود .

 

طراحی دماغه خودرو نمای کناری و عقب کاملا باهم  هماهنگ هستند، چیزی که اصلا در خودروی مثل دنا اتفاق نیفتاده است. 
داخل خودرو متاسفانه مثل بیرون خوردو جذاب نیست، درواقع کابین خودرو کپی ایرانی شده خودروهای مثل زوتی زد 300 و ولیکس سی 30 نسل جدید است. 

 

ولی با توجه به کاتالوگ های خودرو در نسخه سوپر لوکس شاهد کابین دو رنگ با نمای چوب هستیم که داخل خودرو را لوکس تر نشان می دهد.

 

آیا پیشرانه رهام ایرانی است؟

رهام مجهز به یک پیشرانه  1650 سی سی با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخارو حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتون متربه همراه گیربکس دستی و اتوماتیک و استاندارد آلایندگی یورو ۵ است.

استفاده از پیشرانه BM16 ذهن هر کسی را به موتور جدید برلیانس سری 300 می اندازد. موتوری که به تازگی وارد خط تولید پارس خودرویی ها شده است و توانسته با اسب بخار بیشتر نسبت به موتور قبلی 1500 سی سی شتاب و قدرت بیشتری را به چرخ ها منتقل کند. با پیگیری کارشناسان همراه مکانیک با مسئولین سایپا به زودی تولید این موتور کاملا بومی سازی می شود.
 و می توان ادعا کرد که شاسی ، طراحی و موتور رهام کاملا داخل سازی و بومی سازی شده است.
جعبه دنده گیربکس خودکار این خودرو ساخت کمپانی پاورتک کره است که نسبت به مدل برلیانس که 4 دنده است از 6 دنده استفاده شده است. 

در نسخه منوال رهام  مجهز به گیربکس دستی 5 سرعته است که هماهنگی خوبی را با موتور منتقل می کند.
 وزن رهام در دو نسخه دستی و اتوماتیک بین 1260 تا 1330 کیلوگرم است. شتاب این خودرو نیز با توجه به گیربکس و نوع موتور در زمانی حدود 11 تا 15 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد و نهایت سرعت رهام  170 کیلومتر بر ساعت در نسخه اتوماتیک و در نسخه دنده ایی 180 کیلومتر است .

 

در رابطه با ایمنی رهام با توجه به صحبت مدیران سایپا، این سدان جدید می‌تواند سه ستارهٔ ایمنی را از موسسهٔ یورو انکپ کسب کند که نشان دهنده خودرویی ایمن تر نسبت به سمند، دنا و کوئیک است .
قیمت رهام چقدر است ؟
قیمت سایپا رهام در تیپ های مختلف، با توجه به نوسانات ارز زیاد دقیق نیست ، به احتمال زیاد در بهمن ماه این خودرو پیش فروش بشود و در سال 98 به مشتریان تحویل داده شود، اما با توجه به وجود دیگر محصولات سایپا، مثل چانگان، برلیانس و آریو حدود قیمت رهام در نسخه دستی 55 میلیون و در نسخه اتوماتیک فول آپشن 75 میلیون تومان خواهد بود.

آیا رهام سایپا رقیبی دارد؟

در بازه قیمت 60 تا 80 میلیون،  خودروهای ایرانی و چینی بازار را در دست خود گرفته اند. با توجه به اینکه اکثر مشتریان در این بازه قیمتی دنبال یک خودروی پرآپشن و با کیفیت هستند رهام میتواند گزینه خوبی برای این دسته از مشتریان باشد، ولی مهمترین رقیب خود رهام، برلیانس سری 300، دنا پلاس توربو، ساندرو استپ وی،  آریزو 5، بسترن بی 30 ، ام جی 360 و آریو است که هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند. 

امکانات ایمنی و رفاهی رهام :

  • ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن
     ترمز ضد قفل (ABS) با فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) 
    سان روف دوحالته 
    نمایشگررنگی تمام  لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ 
    سیستم پایش فشار باد لاستیک
    کروز کنترل
    فرمان برقی
    تهویه مطبوع خودکار تک کاناله 
    آینه‌های جانبی  فلزی همراه باز و بسته شدن اتوماتیک
    ورود و خروج بدون نیاز به کلید و استارت دکمه‌ای
    تنظیم صندلی برقی
    صندلی چرمی
    سقف دو رنگ در نسخه کراس اوور 
    استارت دکمه‌ای
    چراغ‌های روشنایی در روز (Daylight)
    کنترل سیستم صوتی از روی فرمان
    بلوتوث روی فرمان
    ترمزهای ABS و EBD
    سیستم کنترل پایداری الکتریکی و کنترل هرزگردی TCS و ESP
    کروز کنترل
    سیستم تهویه اتوماتیک
    سنسور پارک و دوربین عقب
    تنظیم ارتفاع چراغ
    کامپیوتر سفری
  • حسین مو
  • ۰
  • ۰


مقایسه چری تیگو 7 و بی وای دی S7، شاسی بلندهای لوکس چینی

در این مقاله به تفصیل به مقایسه دو شاسی بلند چینی بی وای دی S7 و چری تیگو 7 خواهیم پرداخت.

یکی از مقایسه های خودرویی پر مخاطب بازار در بازه 200 تا 250 میلیون تومان، مقایسه دو خودروی جدید از دو کمپانی به نام چینی یعنی بی وای دی S7 و چری تیگو 7 است، در ادامه با سایت همراه مکانیک همراه باشید تا به مقایسه بی وای دی S7 با تیگو 7 بپردازیم.

بی وای دی S7

بی وای دی S7

شرکت BYD در سال 1995 فعالیت خود را در زمینه تولید باتری های قابل شارژ در چین تنها با 20 کارگر ساده شروع کرد. نام بی وای دی از کلمات انگلیسی Build Your Dreams به معنای رویاهایت را بساز الهام گرفته است. شرکت خودروسازی BYD در سال 2018 حدود 20 مدل خودروی سواری برقی - بنزینی و اتوبوس های برقی و لیفتراک تولید می کند و یکی از پرفروش ترین و پیشرفته ترین خودروسازان جهان در زمینه تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی در سال 2017 شناخته شده است.

بی وای دی S6اولین خودرویی بود که از طرف شرکت کارمانیا در ایران مونتاژ شد که به واسطه معرفی بد و تبلیغات کم این مدل، موفقیت چندانی در کشورمان تجربه نکرد، مدل بعدی که توسط کارمانیا معرفی شد سدان سواری به نام f3 بود که با قیمت رقابتی 49 میلیون تومان در سال 96 وارد جاده های کشور شد که به دلیل ضعف در تحویل و درخواست بالای مردم برای خرید این مدل، شرکت نتوانست پاسخگوی این همه تعداد در خواست برای تحویل به موقع مشتریان باشد.

در اواخر سال 96 بود که کمپانی بی وای دی آخرین و جدیدترین نسل شاسی بلند خود را به نام بی وای دی S7 معرفی کرد و از ابتدای سال 97 مونتاژ آن به طور همزمان با بی وای دی S6 در دستور کار سایت کارمانیا قرار گرفت. در آن زمان قیمتی که مدیر عامل شرکت بی وای دی اعلام کرد رقمی در حدود 140 میلیون تومان بود که برای یک شاسی بلند هفت نفره چینی بسیار منطقی و مناسب بود اما وقتی به ثبت نام و پیش فروش این خودرو رسید قیمت نهایی از سوی کارخانه اعلام نشد و هنوز هم در زمان نوشتن این مقاله قیمت بی وای دی S7 در هاله ایی از ابهام است. 

دلالان و نمایشگاه داران با توجه به قیمت بازار بی وای دی S6 که رقمی معادل 190 میلیون است را احتمال می دهند بی وای دی S7 هم با توجه به استفاده از همان شاسی S6 ولی با تکنولوژی روز جدیدتر احتمالا در حدود230 تا 250 میلیون تومان معامله خواهد شد.
از نظر طراحی باید گفت نمای کلی بی وای دی S7 دقیقا با S6 برابر است و از همان شاسی و بدنه استفاده شده است. اگر به عقب برگردیم بهتر است بگوییم کمپانی بی وای دی برای ساخت S6 ، شاسی و بدنه لکسوسRX350  نسل دوم را از کمپانی لکسوس خریداری کرد. با دقت بیشتر به این دو خودرو(byd s7 و byd s6 ) متوجه می شویم که شاسی بلندهای بی وای دی از لحاظ ابعاد و از اندازه دقیقا با خودروی لکسوسRX350  یکسان هستند. تنها تفاوت اصلی در بی وای دی S7 در شکل جدید طراحی چراغ های جلو، طراحی مجدد کابین و داشبورد لوکس تر و مدرن تر نسبت به S6 و بهره گیری از یک موتور پرخوران به جای موتور تنفس طبیعی در S6 است.
بی وای دی S7

در طراحی بخش داخلی بی وای دی S7 از امکاناتی رفاهی مانند مانیتور لمسی 10.1 اینچی اندرویدی در بخش مرکزی داشبورد و قطعات طرح چوب بهره می برد. استفاده از چرم با کیفیت در تمامی بخش های داخلی باعث شده تا خریداران S7 حس یک شاسی بلند تمام لوکس را داشته باشند.

بی وای دی S7 از یک پیشرانه قدرتمند2000 سی سی مجهز به توربو شارژ(پرخوران) بهره  می برد که 203 اسب بخار قدرت تولید می کند. علاوه بر این شاسی بلند لوکس چینی مجهز به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دو کلاچ است . شتاب صفر تا صد بی وای دی S7 زیر 10 ثانیه است که نسبت به وزن دو تنی که این کراس اوور تک دیفرانسیل دارد، بسیار عالی به نظر می رسد. مصرف ترکیبی سوخت S7 نیز با توجه به اینکه باید از بنزین سوپر استفاده کند حدود 8 لیتر است .

از ویژگی های مثبت این خودرو در هنگام رانندگی می توان به هندلینگ عالی و فرمان برقی با قابلیت انطباق پذیری در حین افزایش سرعت و شتاب زیاد خودرو اشاره کرد. همچنین هفت نفره بودن و بزرگ بودن فضای عقب این خودرو نیز از مهمترین مزایای این خودرو نسبت به تیگو 7 و خودروهای هم رده خود است.

قیمت بی وای دی S7 در بازار چین حدود 138 هزار یوان است . این مدل در سال 2017 جز پرفروش ترین خودروها در چین انتخاب شد ولی هنوز قیمت قطعی این خودرو از سوی شرکت کارمانیا مشخص نشده است. با توجه به قیمت یوان در بازار آزاد می تواند قیمت حدودی 230 میلیون تومان را برای این شاسی بلند زیبا و لوکس پیش بینی کرد.

مزایا بی وای دی S7

معایب بی وای دی S7

کیفیت بالای قطعات
موتور پر قدرت
کم مصرف بودن
امکانات رفاهی بی نظیر
هندلینگ عالی و سواری نرم

هزینه سنگین نگهداری موتور توربو
قیمت غیر منطقی
خدمات پس از فروش ضعیف
کمبود قطعات در بازار



چری تیگو 7:

چری تیگو 7

شرکت چری در سال ۱۹۹۷ پایه گذاری شد. چری اولین خودروساز مستقل در چین است که پس از اصلاحات اقتصادی چین (مثل معافیت مالیاتی ، وام بدون بهره و رایگان بودن آب و برق و غیره ) با استفاده از نوآوری و خلاقیت روز به روز نسبت به گذشته پیشرفت کرد.

مردم ایران چری را اولین بار با خودروی چریA15  شناختند ، خودرویی که با موتور 1600 سی سی قرار بود مثل ال نود جایگزین پیکان و پراید باشد که به دلیل ضعف مدیریت و خرابی های متعدد زود از مدار تولید خارج شد. این تجربه بد فروش محصول چری، روی ذهن مردم ایران ثبت شد. بطوری که هنوز مردم خودروهای چری را مانند گذشته بی کیفیت و پراستهلاک می بینند.

اما باید گفت چری در این اواخر رویکرد خود را برای تصاحب بازار آسیا، روسیه و اروپا عوض کرده و در نظر دارد به بازار پر رونق آمریکا هم وارد شود. پس برای رسیدن به این بازار نیاز به بازنگری در تولیدات، طراحی و افزایش کیفیت خودروهای خود داشت. این چشم انداز باعث شد تا خودروسازی چری با استفاده از تجارب طراحان به نام انگلیسی و امریکایی زبان طراحی خود را به روزتر کند. حاصل این طراحی به روز تیگو 7 و تیگو 8 است .
مدیران خودرو چری تیگو 7,1397 -

تیگو 7 جدیدترین محصول کمپانی چری است که واقعا یک سر گردن نسبت به دیگر محصولات چری بالاتر و با کیفیت تر است. از نمای جذاب رو برو گرفته تا طراحی مدرن کابین و بهره مندی از موتور توربو شارژ با کیفیت، تنها بخشی از ویژگی های تیگو 7 است. نمای ظاهری خودرو کمی شبیه به خودورهای کره ایی است که در نمای عقب این کپی کاری به اوج خود می رسد و نمای عقب تیگو شما را به یاد توسان نسل جدید می اندازد ولی استفاده از رینگ های بزرگ 19 اینچی آلومینیومی چهره خود را عضلانی تر نشان می دهد. طراحی بخش کابین خودرو کمی بیش از حد ساده است و فقط استفاده از چرم با رنگ مارون در بعضی از قسمت ها  کمی حال و هوای داخل خودرو را بهبود بخشیده است. در بخش داخلی چری تیگو 7 نسبت به بی وای دی S7 حرف خاصی برای گفتن ندارد. 

چری تیگو 7 دارای ابعاد طولی ۴۵۰۵ میلی‌متر، عرضی ۱۸۳۷ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۷۰ میلی‌متر با فاصله‌ی دو محور ۲۶۷۰ میلی‌متر است. از لحاظ ابعادی تیگو 7 تقربیا با خودورهایی مانند توسان و اسپورتیج برابری می کند. وزن خودرو 1440 کیلوگرم است که حدود نیم تن کمتر از بی وای دی S7 است .

چری تیگو 7 از یک موتور پرخوران به حجم 1.5 لیتر است که قادر به تولید توانی معادل 147 اسب‌بخار در 5500 دور در دقیقه و گشتاور 210 نیوتن‌متر در 4000 دور در دقیقه است. این قدرت توسط یک جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک دو کلاچه‌ی 6 سرعته ساخت ایسین ژاپن به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. میانگین مصرف سوخت حدود 7 لیتر است که نشان دهنده یک خودروی کم مصرف است. 

قیمت نسخه فول چری تیگو 7 به نام چری Deluxe در حدود 23 هزار دلار است. نسخه های پایه نیز از 16 هزار دلار شروع می شوند که تنها در آپشن و امکانات رفاهی مثل دوربین 360 و ترمز برقی ، صفحه نمایشگر بزرگتر و غیره تفاوت دارند. 
قیمت تیگو 7 در بازار ایران با توجه به نوسانات ارز به قیمتی حدود 235 تا 240 میلیون تومان رسیده است. جالب است بدانیم قیمت این خودرو در نمایندگی های مدیران خودرو در سال 96 حدود 127 میلیون تومان بود.

مزایا چری تیگو 7

معایب چری تیگو 7

کیفیت بالای رنگ و بدنه
استفاده از قطعات فنی از برندهای مطرح مثل بوش ، دلکو ، والئو وغیره
طراحی جذاب و جوان پسند
استفاده از رینگ بزرگ 19 اینچ
امکانات رفاهی مناسب

قیمت بالاتر نسبت به بی وای دی S7 
فضای بار و سرنشینان عقب کمتر نسبت به 
S7 
طراحی ساده کابین
موتور کم قدرت تر نبست به 
S7



جدول مقایسه مشخصات بی وای دی S7 و چری تیگو 7

 

مشخصات

بی وای دی S7

چری تیگو 7

ترمز

عقب دیسکی/ جلو دیسکی

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) با سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)

سیستم تعلیق

سیستم کنترل پایداری (ESP)
ترمز پارک برقی
 (EPB)
سیستم کنترل خودرو در سراشیبی
 (HDC)
سیستم ایمنی ترمز (
BOS)
کروز کنترل (
CCS)

سیستم کنترل پایداری ( BOSCH ESP)
کروز کنترل


سیستم امنیتی و حفاظتی

دوربین 360 درجه 
سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)

سیستم بدون کلید هوشمند
قفل مرکزی با ریموت
 
کمربند سرنشینان جلو و عقب مجهز به سیستم پیش کشنده (
PTS) و محدود کننده میزان کشش
کمربند سرنشین میانی و عقب مجهز به سیستم قفل اضطراری

صندلی سرنشینان مجهز به ISO Fix

دوربین 360 درجه 
سیستم استارت بدون کلید
سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)

کیسه هوا

6 عدد (سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای)

6 عدد ( سرنشینان جلو، جانبی ، پرده ای )

سیستم صوتی و تصویری

سیستم پخش مولتی مدیا و سیستم رادیو 
دارای پورت SD+USB+AUX 
سیستم رهیاب صوتی 
نمایشگر 1/10 اینچی سیستم مولتی مدیا 
سیستم بلوتوث 
نمایشگر دور موتور 
کامپیوتر سفری 
قطب نمای LCD روی کنسول وسط 
مجهز به 9 بلندگو 
سیستم پخش استریو سوراند

سیستم صوتی و تصویری به همراه نمایشگر 9 اینچی لمسی با پورتUSB 
مجهز به 6 عدد بلندگو استریو


مولتی مدیا

نمایشگر 10.1 اینچی سیستم مولتی مدیا 
سیستم رهیاب صوتی
 

دوربین 360 درجه

صندلی

روکش چرم مصنوعی صندلیها 
گرمکن و سردکن صندلی راننده و سرنشین جلو 
قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در 12 جهت 
قابلیت تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو در 4 جهت 
قابلیت تنظیم پشتی صندلی راننده در 4 جهت 
قابلیت جمع شدن صندلیهای عقب بصورت 60:40 
قابلیت جمع شدن صندلیهای عقب بصورت کامل

صندلی راننده برقی با روکش چرمی

چراغ

چراغهای جلو هالوژن ،مجهز به سیستم اتولایت
تنظیم دستی ارتفاع نور چراغهای جلو 

مه شکن جلو و عقب 
چراغ روشنایی روز LED و مجموعه چراغ LED عقب 
چراغ ترمز عقب، مطالعه جلو، مطالعه عقب، خطرسومLED 
روشنایی لوکس کل اتاق، چراغ صندوق عقب و چراغ داخل جعبه داشبورد 
چراغ دربهای جلو 
چراغ زیر پایی راننده و سرنشین جلو 

چراغ های جلو ترکیبی از نوار LED برای روشنایی روز و لامپ‌های پرقدرت زنون

آینه

آینه داخلی دید عقب با قابلیت تیره شوندگی اتوماتیک 
آینه های جانبی برقی همرنگ بدنه مجهز به گرمکن و چراغ
LED زیر آینه
بازوبسته شدن اتوماتیک آینه های جانبی

گرم‌کن و جمع‌کننده‌ی الکتریکی آینه بغل

تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع با تکنولوژی تصفیه آلودگیها و ذرات معلق داخل خودرو
دریچه سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه
 

تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه

سایر تجهیزات

صفحه کیلومتر تمام LCD با صفحه 1.12 اینچی TFT 
سیستم نمایشگر فشار باد لاستیک 
TPMS
مجهز به 6 سنسور پارک ( 4 سنسورعقب و 2 سنسور جلو)
امکان روشن کردن موتور از راه دور (
Remote Engine Starter)
شیشه عقب دارای گرمکن
روکش چرم مصنوعی غربیلک فرمان به همراه دکمه های کنترل سیستم صوتی
قابلیت تنظیم زاویه غربیلک فرمان در ارتفاع و بصورت تلسکوپی
خروجی برق 12 ولتی

صندوق عقب برقی
 
سانروف پانورامیک

ریل سقفی

لوله اگزوز دوبل

اسپویلر (بال) عقب

لاستیک زاپاس با رینگ آهنی

چرخها با رینگ آلومینیومی 18 اینچی

سقف پانورامیک مجهز به سانروف
سیستم مانیتورینگ فشار باد لاستیک‌ها (
TPMS)
سامانه‌ی نگهدارنده‌ی خودرو در شیب جاده (
HHC)
سیستم رانندگی اقتصادی (
ECO)
حسگرهای نور و باران
سیستم کنترل دمای تایرها
کامپیوتر سفری
سنسور پارک جلو و عقب


جمعبندی :

در بازه 220 تا 250 میلیون تومان، خرید خودرو چینی ریسک زیادی دارد ولی باید خودتان انتخاب کنید که یک خودروی صفرچینی با گارانتی 5 ساله بخرید یا یک خودروی کره ایی کارکرده بدون گارانتی .

اما در بین انتخاب چری تیگو 7 و بی وای دی S7 کفه ترازو به سمت کمپانی پر فروش بی وای دی سنگین تر است. زیرا هم قیمت بهتر و هم موتور پر قدرت وفضای جادارتری نسبت به تیگو 7 دارد. اما این نکته هم مهم است که چری تیگو 7 به صورت وارداتی در کشور موجود است نه مونتاژ، در نتیجه تیگو 7 کیفیت رنگ و قطعات بهتری نسبت به S7 دارد. 

 مقایسه تصویری بی وای دی S7 و چری تیگو 7

مقایسه تیگو 7 و بی وای دی S7

مقایسه تیگو 7 و بی وای دی S7

مقایسه تیگو 7 و بی وای دی S7

مقایسه تیگو 7 و بی وای دی S7

مقایسه تیگو 7 و بی وای دی S7

مقایسه تیگو 7 و بی وای دی S7

مقایسه تیگو 7 و بی وای دی S7

مقایسه تیگو 7 و بی وای دی S7


 

  • حسین مو
  • ۰
  • ۰

پژو 407

پژو 407

کمپانی پژو از آن دست شرکت‌های خودروسازی موفق بازار ایران است که حتی با وجود گذشت سالیان سال، 206 آن جزء یکی از پرفروشترین‌های بازار کشور است. پژو با شناخت ذائقه مشتری ایرانی برای هر طیفی، محصول خاصی ارایه داده است که در کلاس سدان، پژو 407 یکی از محصولات این شرکت خوشنام فرانسوی به شمار می‌آید. با وجود آنکه ورود 407 به بازار فقط در طی یک بازه زمانی‌کوتاه مدت انجام شد ولیکن از همان ابتدا طرفداران بسیاری را جلب خود نمود. این خودرو با ظاهری زیبا و کیفیتی مناسب، یکی از سدان‌های قابل اعتنای بازار بوده و قطع به یقین حرف‌های زیادی در مقابل سدان‌های چینی و حتی کره‌ای و ژاپنی دارد.

  • حسین مو
  • ۰
  • ۰

مقایسه سدان های ایرانی رانا، دنا و تندر 90

در این مقاله بررسی و مقایسه خودروها در سایت همراه مکانیک قصد داریم سه خودروی پر طرفدار تولید داخل را بطور مختصر بررسی کنیم. در ادامه میخواهیم در بازه قیمتی کمتر از 80 تا 90 میلیون تومان دو محصول نیمه ایرانی رانا و دنا را با یک محصول اقتصادی اروپایی یعنی تندر 90 مقایسه و به نقد بکشانیم و به این نتیجه برسیم که با توجه به نوسانات هر روزه دلار و شرایط متغیر اقتصادی، بهترین انتخاب کدام یک از این سه خودرو است.


تندر 90

ایران خودرو تندر 90 ایران خودرو,1397 E2
داستان گویی درباره آمدن تندر 90 به ایران خود به اندازه یک رمان طول خواهد کشید؛ از جانشینی به جای پیکان تا حواشی تولید، قیمت و دعوای دو غول خودروسازی بر سرتولید محصولات داچیا- رنو، تا تولید نسخه پیکاپ (تندر پیکاپ) ، نسخه هاچبک (ساندرو) و نسخه کراس اوور(ساندرو استپ وی) تاخروج رنو از ایران در سال 97 به خاطر تحریم ها و تبدیل خودروی اقتصادی(تندر90) به یکی از گرانترین خودروها در بازه 100 میلیونی؛ 

از لحاظ طراحی؛ به دلیل اقتصادی بودن این سری از محصولات رنو؛ جذابیت و زیبایی خاصی را در تندر 90 مشاهده نمی کنید. تمامی خطوط طراحی تندر 90 ساده و بدون هیچ گونه هیجانی است. بدترین قسمت طراحی خودرو هم در نمای عقب جلوه می کند که بسیار بزرگ و حجیم شکل گرفته است. وقتی وارد کابین خودرو می شویم وضعیت طراحی به بدترین حالت ممکن می رسد. استفاده از مواد پلاستیکی کاملا خشک و بی کیفیت در سرتا سر کابین ، طراحی فوق ساده و بدون حتی کوچترین توجه به جزییات برای راحتی سرنشیان، این سوال مطرح می شود که چرا باید یک خودروی اروپایی در قرن 21 اینگونه طراحی و ساخته شود (البته در نسخه به روز رسانی شده سیمبل این ایرادات کمی برطرف شده است و کیفیت کابین به مراتب بالاتر از نسخه 2006 ایرانی است). از مزایای داخل کابین خودرو تنها می توان به فضای عقب بزرگ برای افراد با قد 185 و صندوق عقب بزرگ اشاره کرد.

ایران خودرو تندر 90 ایران خودرو,1397 E2

موتور به کار رفته در محصولات سری B محصولات رنو(لوگان، ساندرو، پیکاب، استپ وی و داستر) ؛ موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ است که توانایی تولید 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور را دارد . برای انتقال این قدرت هم جعبه دنده‌های دستی (موجود در نسخه تندر 90E2 ،تندر 90 پلاس، ساندرو معمولی و ساندرو استپ وی معمولی) و اتوماتیک (تندر 90 اتوماتیک، تندر90 پلاس، ساندرو و ساندرو استپ وی اتوماتیک) در نظر گرفته شده که هر دو کیفیت و عملکرد مناسبی دارند. از نکات مهم محصولات رنو- داچیا کیفیت بالای گیربکس و هماهنگی موتور با جعبه دنده خودرو است بطوری که در هنگام رانندگی با این خودرو هیچ لگ و گیجی در هنگام تعویض دنده ها حس نمی کنید.

قیمت محصولات داچیا در رومانی به دلیل اقتصادی بودن خودروها بسیار ارزان تر از دیگر محصولات رنو فرانسه است. همچنین نسخه به روز این خودرو به نام رنو سیمبل 2018 در بازار انگلیس در نسخه پایه با موتور دیزلی 1.2 لیتری قیمتی کمتر از 5000 هزار پوند و در نسخه فول چیزی حدود 7000 هزار دلار قیمت دارد. 

قیمت تندر نود E2 که به گیربکس جدید JHQ مجهز است در بازار آزاد حدود 88 میلیون تومان، قیمت پارس تندر حدود 92 میلیون تومان، قیمت تندر نود پلاس 102 میلیون تومان و نسخه اتوماتیک تندرپلاس هم با قیمتی حدود110 تا 112 میلیون تومان (در شهریور 97 ) معامله می شود که قیمت غیر منطقی نسبت به قیمت جهانی این خودروها دارد.

مزایای تندر 90

معایب تندر 90

کیفیت بالای موتور و گیربکس
مصرف سوخت مناسب
کم استهلاک بودن خودرو
خرید فروش عالی در بازار دست دوم
کولر عالی نسبت به دنا و رانا

قیمت غیر منطقی نسبت به اقتصادی بودن خودرو
نداشتن آپشن های ابتدایی مثل توری برف پاکن، گل پخش کن، نمد موتور و غیره
طراحی بی روح داخل کابین
کیفیت بد صندلی ها مخصوصا صندلی نیمکتی عقب
گران بودن قطعات مصرفی و هزینه بر بودن دستمزد تعمیرات



دنا یا دنا پلاس

/ایران خودرو دنا,1397 -
دنا یکی از جدیدترین محصولات ایران خودرو است که در سال 1390 به بازار معرفی شد. خودروی دنا که امروز توانسته مخاطب جوان را جذب کند در اصل بر پایه سمند ساخته شده است. به زبان دیگر دنا یک مدل فیس لیفت شده از سمند خودروی ملی است که تغییرات فراوانی را در ظاهر بدنه و داخل کابین تجربه کرده است. ایران خودرو برای طراحی و تولید دنا از دانشجویان و تیم مرکز تحقیقات خود استفاده کرد، اما بعد از معرفی دنا به دلیل شباهت های فراوان در نمای جانبی با سمند و ایرادات فنی متعدد و برقی ؛ تصمیم بر اصلاح دنا گرفت. این تصمیم برای تغییرات پس از انتقاداتی بود که به طراحی دنا وارد شده بود و بسیاری از مردم آن را همان سمندی می‌دانستند که اپشن های بیشتری دارد و همین موضوع باعث شد تا تغییراتی هرچند کوچک در مدل پلاس (مانند نصب سانروز و دی لایت) به وجود بیاید.

طراحی داخلی کابین دنا و دنا پلاس در اصل کپی از نسل ششم هیوندای سوناتا 2008 است که باعث شده طراحی داخلی به مراتب از بیرون خودرو جذاب تر و مدرن تر به نظر بیاید. کیفیت مونتاژ و متریال به کار رفته در داخل کابین دنا چندان چنگی به دل نمی زند ولی از نظر آپشن های رفاهی مانند صندلی برقی، سیستم مالتی مدیا 7 اینچی ، فرمان با کنترل کامل سیستم صوتی و تهویه مطبوع اتوماتیک باعث شده تا دنا نمره قبولی را در این مقایسه نسبت به تندر 90 و رانا بگیرد. 

ایران خودرو دنا,1397 -

دنا و دنا پلاس دارای پیشرانه 4 سیلندر و 16 سوپاپ سی سی وی هستند که دقیقا 1646 سی سی حجم دارد. حداکثر قدرت دنا و دنا پلاس 114 اسب بخار و 157 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 5000 دور در دقیقه است. مصرف سوخت ماشین دنا و دنا پلاس چیزی در حدود 7.5 لیتر است.

قیمت دنا به دلیل ملی بودن خودرو نسبتا مناسب است و در بازار توانسته طرفداران زیادی را جذب کند اما باید گفت بازار دست دوم خوبی برای این خودرو وجود ندارد. در شهریور ماه 97 قیمت دنا معمولی در بازار آزاد حدود 78 تا 85 میلیون تومان، نسخه آپشنال یا همان قیمت دنا پلاس حدود 100 تا 105 میلیون تومان و آخرین مدل معرفی شده از دنا با موتور پر خوران یعنی دنا پلاس توربو دنده ای حدود 110 تا 112 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین نسخه اتوماتیک دنا پلاس و دنا پلاس توربو نیز در سال آینده با همکاری کشور کره جنوبی معرفی می شود که با این تفاسیر قیمتی در حدود 120 میلیون تومان پیدا خواهد کرد.

مزایای دنا

معایب دنا

موتور پر قدرت با 114 اسب بخار
ظاهری جذابتر نسبت به تندر 90 و رانا
امکانات رفاهی قابل قبول و مناسب تر از رقبا
فراوانی قطعات یدکی
کیفیت بالای رنگ بدنه
صندلی های نرم
هندلینگ بهتر نسبت به تندر 90

کیفیت پایین قطعات موتور
روغن ریزی موتور
کیفیت پایین داشبورد
فضای کم سرنشینان عقب
ترمزهای ضعیف
کیفیت پایین مونتاژ
بازار دست دوم نه چندان خوب


رانا

ایران خودرو رانا,1397 LX
رانا سومین خودروی ملی پس از سمند و تیبا است که براساس پلتفرم پژو 206 صندوق دار طراحی شده است. در واقع رانا نسخه ارزان شده پژو 206 صندوق دار است که کمی در نمای جلو و عقب اصلاح شده است. بهتر است بگوییم ایران خودرو سعی داشت تا با ارزان‌ سازی پژو 206 صندوق دار، یک خودرو ارزان قیمت خانوادگی را برای قشر متوسط جامعه تولید کند .

با دقت در داخل کابین رانا متوجه می شویم که هر قسمت از این خودرو  متعلق به خودروی دیگری است!! برای مثال دریچه‌های تهویه هوا متعلق به تندر 90 و جنس پلاستیک خشک داشبورد یادآور سایپا 111 است که حتی نسبت به تندر۹۰ کیفیت پایین‌تری دارد. همچنین طراحی فرمان این خودرو به شدت ناهماهنگ است.

البته رانا به دلیل کیفیت نه چندان بالای خود در همان سال های اولیه ، فروش بالایی را هم تجربه نکرد و بسیاری از خریداران، سایر خودروها مانند تندر 90 و ساینا را به رانا ترجیح می‌دهند. رانا از نظر فنی همان پژو 206 صندوق داراست و تنها تفاوت این دو خودرو در شکل ظاهری آنهاست. تنها نکته مثبت رانا نسبت به پژو 206 صندوقدار، فضای بهتر عقب این خودرو است که چند سانتی متر بزرگ تر است.

ایران خودرو رانا,1397 LX

سومین خودروی ملی ایران به یک موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که همان موتور پژو 206 یا TU5 است که علاوه بر پژو 206 برروی محصولاتی مانند 405 SLX و پژو پارس Lx هم نصب شده است. قدرت موتور رانا به 105 اسب بخار و گشتاور آن به 142 نیوتن متر می‌رسد و مجهز به یک جعبه دنده 5 سرعته دستی ساخت شرکت نیرومحرکه است. مصرف سوخت ترکیبی رانا هم در حدود  6.5 لیتر در صد کیلومتر است. 

قیمت رانا در بازار کشورمان با توجه به بازار بد دست دوم در نمونه صفر کیلومتر حدود 70 میلیون تومان است. همچنین به زودی نسخه فیس لیفت این خودرو با نام رانا پلاس و با امکانات رفاهی بیشتر مانند کروز کنترل ، فرمان برقی ، سیستم صوتی پیشرفته و بلوتوث و دی لایت مجهز به بازار معرفی می شود.

مزایای رانا

معایب رانا

صندوق عقب جادار
قیمت منطقی تر نسبت به تندر 90
ترمزهای عقب دیسکی


کیفیت پایین کابین خودرو
مشکلات متعدد برقی
طراحی ظاهری ناهماهنگ
قیمت بالای قطعات مصرفی
فضای تنگ سرنشینان عقب


جدول مقایسه مشخصات تندر 90، رانا و دنا

 

دنا

رانا

تندر 90

ترمز و پایداری

ترمز ضد قفل ABS و EBD 
ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب دیسکی

ترمز ضد قفل ABS و EBD
ترمز جلو دیسکی, ترمز عقب دیسکی

ترمز ضد قفل ABS و EBD
ترمز جلو دیسکی, ترمز عقب کاسه ای

کیسه هوا

راننده و سرنشین

راننده و سرنشین

راننده و سرنشین

سیستم صوتی

مانیتور تصویری با قابلیت پخش فایل های تصویری 
قابلیت استفاده از سیستم رهیاب 
 سیستم پاسخگویی به تلفن همراه (هندزفری موبایل) 
مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان
تیوتر

سیستم صوتی CD خوان
بلندگوهای جلو

کنترل سیستم صوتی زیر فرمان 
سیستم صوتی (رادیو + سی دی (پخش فشرده)+
USB+4 بلندگو)

تجهیزات رفاهی

 
فرمان هیدرولیک مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل و کروز کنترل - تنظیم اتوماتیک - دریچه تهویه برای سرنشینان عقب - جلو هالوژنی و LED – عقب LED - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - آینه های جانبی برقی - راهنمادار و تاشونده اتوماتیک آینه و چراغ آرایش روی آفتابگیر سمت شاگرد - شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب - تریم تک رنگ (مشکی) - ایموبیلایزر - سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز - شیشه های سولار (ضد اشعه مضر UV خورشید) - هشدار دهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه ای با قابلیت پیش کشنده و تنظیم ارتفاع - سیستم قطع سوخت خودکار - سیستم کنترل بخار بنزین - رینگ آلومینیومی 15 اینچ - جابجایی‏های صندلی‏های راننده و سرنشین جلو بصورت کاملا برقی - امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (دارای استاندارد Isofix) - دسترسی به صندوق از داخل اتاق - پشت سری صندلی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع و زاویه - پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی - کروز کنترل - ستون فرمان جمع شونده(تلسکوپی) - چراغ همراهی تا در منزل در محیط تاریک و کم نور - بلندگوهای جلو و عقب - نمایشگر دمای محیط - آنتن اکتیو به همراه سیستم پشتیبانی از رهیاب - تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل - دستگیره های همرنگ - تودوزی مخمل - دسترسی به صندوق عقب - باز کن در صندوق عقب از داخل اتاق و روی سوییچ - قطعات دکوراتیو طرح چوب - چراغ های سقفی جلو و عقب - چراغ داخل داشبورد - کارت طلایی چهار ستاره  فرمان هیدرولیک 
سیستم تهویه مطبوع با تنظیم دستی
چراغ مه شکن جلو و عقب
چراغ خطر سوم 
تنظیم زاویه نور چراغ های جلو از داخل اتاق 
تنظیم آیینه های جانبی برقی
آینه آرایش روی آفتابگیر 
شیشه بالابر درهای جلو برقی و عقب دستی 
ایموبیلایزر 
سیستم عیب یابی هوشمند (مولتی پلکس) 
قفل مرکزی با ریموت کنترل 
رینگ فولادی 14 اینچ 
صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع
بازکن قفل درب صندوق عقب از داخل اتاق
 

رینگ 15 اینچی آلومینیومی
سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی
چراغ مه شکن جلو 
آینه های جانبی همرنگ بدنه

 

قیمت بازار

70 میلیون تومان

69 میلیون تومان

75 میلیون تومان



جمعبندی


باید صادق باشیم که با توجه به شرایطی که رنو به خاطر تحریم ها در ایران پیدا کرد، شاید سال 97 اخرین سال حضور محصولات رنو – داچیا در ایران باشد که این نگرانی را برای خریداران به وجود می آورد که در آینده برای تامین قطعه دچار مشکل شوند. به هر حال هر دو خودروی رانا و دنا اگر با بهترین قطعات بازار هم مونتاژ بشوند و کیفیت بهتری هم در خط مونتاژ داشته باشند، باز هم یک سر و گردن از تندر 90 عقب تر هستند. کیفیت محصولات رنو مانند تندر 90 و ساندرو برای همه مردم ایران ثابت شده است پس برنده این سری از مقایسه های همراه مکانیک به دلیل کیفیت و استهلاک کم این فرانسوی زشت اما دوست داشتنی تندر 90 یا همان لوگان است.

  • حسین مو