اشعار به یادماندنی

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

اشعار به یادماندنی

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

درجا کارکردن خودرو و یا همان روشن ماندن بدون حرکت مسئله‌ای که همیشه در مورد آن بحث‌هایی بوده است، برخی بر این باورند که در ابتدای روشن کردن خودرو و بخصوص در هوای سرد بایستی دقایقی را موتور درجا کار کند تا آماده حرکت گردد. همچنین صحبت‌هایی در مورد درجا کارکردن خودرو پس از بازگشت از سفر و پیش از خاموش کردن خودرو و شرایط درجا کار کردن خودرو در ترافیک‌های سنگین گفته و شنیده می‌شود. اما آیا این صحبت‌ها واقعیت دارند؟ آیا واقعاً خودروی تازه روشن شده نیاز به درجا کار کردن برای آمادگی حرکت دارد؟ آیا بایستی خودرو را پس از ورود به منزل برای خنک شدن مدتی به صورت درجا روشن نگه داشت؟ در ترافیک چه کنیم؟

قصد فروش خودرو کارکرده خود را دارید اما از ترس دلال‌ها دچار تردید شده اید.
 همراه مکانیک بهترین کمک برای فروش بی دغدغه شما می‌باشد  نکات فروش خودرو کارکردهمقاله
نکات فروش خودرو کارکرده

درجا کارکردن خودرو در ابتدای صبح

آسیب در جا کار کردن خودرو

از قدیم دیده شده که بسیاری از افراد در ابتدای صبح و یا زمان‌هایی که مدت زمانی خودرو خاموش بوده است به خصوص در فصول سرد سال ، پس از استارت و روشن کردن خودرو آن را ثابت نگه می‌دارند و می‌گذارند درجا کار کند. حتی گاهی برای تسریع در گرم شدن خودرو به پدال گاز نیز فشار می‌آورند.این افراد باور دارند که خودرو در حالت سرد خوب کار نخواهد کرد. این باور در مورد خودروهای بنزینی به طور کلی باور غلطی است. بر فرض اینکه خودروهای کاربراتوری قدیم نیاز به گرم شدن دریچه هواکش کاربراتور داشتند، بایستی دقت داشته باشیم که در خودروهای جدید دیگر خبری از سیستم سوخت رسانی قدیمی‌و دریچه کاربراتور و کاربراتور نیست. پس این فرضیه به طور کامل در مورد خودروهای جدید رد میشود. بهتر است بدانید خودروهای جدید از سیستم پاشش سوخت جدید به صورت انژکتوری و همچنین دستگاه کنترل کننده موتور ماشین با نام ECU بهره می‌برند که میزان سوخت خودرو را در شرایط مختلف برای موتور تنظیم می‌کند.

آلایندگی در حالت درجا کارکردن خودرو  بالا رفته و همچنین با توجه به میزان سوخت خودروهای مختلف بین ۸۰۰ سی سی تا ۳ لیتر در ساعت مصرف می‌نماید که توجیه اقتصادی نیز ندارد. به خاطر داشته باشید حتی در صورتی که شما با درجا کار کردن خودروی خود را به گرم کردن تشویق کنید فقط موتور خودروی شما دچار گرمایش شده و قطعات دیگر مانند چرخ‌ها و همچنین روانکارهای داخل این سیستم‌ها هیچگونه گرمایشی را تجربه نخواهند کرد. پس بهتر است در ساعات اولیه صبح پس از روشن کردن خودرو با سرعت کم و دنده‌های سنگین مدت زمان کوتاهی را به حرکت ادامه دهید تا خودرو به دمای مورد نظر برسد. در این حالت می‌توان مطمئن بود که همه سیستم‌های خودرو به صورت همزمان و همگام با هم در حال گرم شدن و بهبود روانکاری و کارکرد می‌باشند.

درجا کار کردن خودرو در ترافیک

اگر در ترافیک‌های سنگین و طولانی مدت گیر کرده باشید خواهید دید که خودروهای بیشماری در ترافیک سنگین به صورت درجا در حال کار کردن هستند. بسیاری از راننده‌ها توجهی به میزان مصرف سوخت در این زمان نداشته و خودروی خود را کاملاً بی دلیل روشن نگه میدارند، بهتر است بدانید در این شرایط با سوخت صرف شده در ترافیک‌های سنگین می‌توانستید کیلومتر‌های زیادی مسیر را طی کنید. با میزان سوخت مصرف شده در مدت زمان ٢ دقیقه می‌توانستید مسیری برابر با ١.۶ کیلومتر را طی کنید.اگر به صورت کلان تر به این موضوع دقت کنیم و مقدار سوخت هدر رفته  در ترافیک را ضرب در تعداد ماشین‌های موجود در ترافیک نماییم عدد حاصل عددی سرسام آور و غیرقابل باور خواهد بود. این میزان از سوخت علاوه بر اتلاف هزینه‌های بسیار، باعث آلودگی زیادی نیز در محیط عمومی‌خواهد شد. برخی دیگر از رانندگان نیز معتقدند که خاموش و روشن کردن خودرو به صورت زیاد ممکن است به سیستم استارت خودرو آسیب برساند. در این مورد بایستی بدانید بنا بر نظر متخصصان فنی توقف بیش از ۳۰ ثانیه خودرو با موتور روشن به هیچ وجه از لحاظ فنی و اقتصادی منطقی نمی‌باشد و در صورت محاسبه دقیق می‌توانید به این نتیجه برسید که میزان هزینه ی اتلاف شده در مورد سوخت و همچنین استهلاک پیشرانه خودرو بسیار بیشتر از هزینه استهلاک و یا آسیب دیدگی خودرو بر اثر استارت‌های مداوم می‌باشد. پس بهتر است برای کاهش هزینه‌ها و کاهش آلودگی هوا و همچنین جلوگیری از استهلاک زود هنگام خودرو در ترافیک‌های سنگین با توقف طولانی خودروی خود را در مواقع لزوم خاموش نماییم.

درجا کار کردن خودرو پس از بازگشت از سفر

برخی از افراد معتقدند که پس از بازگشت از سفر و یا بازگشت از مسیر‌های طولانی موتور خودروی آنها نیاز به استراحت به صورت درجا و خنک شدن و سپس خاموش شدن دارد؛ به همین دلیل موتور خودرو را برای دقایقی پس از رسیدن در پارکینگ روشن نگه می‌دارند. دقت داشته باشید در مسیر حرکت جریان هوایی جلوی خودرو به خنک شدن موتور کمک می‌کند که در صورت توقف خودرو این جریان هوا به صورت قبل وجود نخواهد داشت. بنابراین موتور خودرو شروع به گرم تر شدن خواهد کرد.

اگر بدنبال کسب تجربه خرید و فروش خودرو با خیال راحت هستید.

نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده همراه مکانیک بهترین انتخاب برای شما می‌باشد.

برای ورود به صفحه نمایشگاه خودرو‌های کارشناسی شده همراه مکانیک اینجا کلیک کنید.

همچنین برای کاهش گرمای حاصل از توقف و درجا کارکردن خودرو، فن‌های برقی خودرو نیاز به روشن شدن و کار کردن در دور بالا تر خواهند داشت که آسیب به دینام،  باتری و مدار برقی ماشین خواهد رساند. اکثر خودروهای جدید دارای فن‌های هوشمند حساس به دمای موتور هستند که پس از خاموش کردن خودرو نیز در صورت احساس بالا بودن دمای موتور در چندین مرحله روشن و خاموش شده و دمای موتور را کاهش میدهند. پس نگران گرم بودن خودروی خود در موقع خاموش کردن نباشید. همچنین همانطور که در بالا نیز گفته شد درجا کارکردن خودرو باعث افزایش و اتلاف سوخت در خودروی شما میگردد که دلیل منطقی و اقتصادی برای آن وجود ندارد.

هفت علت آسیب زدن به خودرو در موقع درجا کارکردن

١– مخلوط شدن روغن با بنزین

خودرو در موقع کار کردن سیستم سوخت رسانی و پاشش سوخت را به طوری تنظیم می‌کنند که مقدار سوخت مورد نظر با میزان اکسیژن کافی ترکیب شود. به دلیل اینکه در حالت درجا کارکردن خودرو اکسیژن کافی برای سوخت ندارد. احتراق داخل سیلندر به طور کامل انجام نشده و مقداری از بنزین به طور نسوخته در اتاقه سیلندر باقی می‌ماند. این بنزین نسوخته از زیر رینگ‌ها وارد محفظه زیرین سیلندر موتور خودرو شده و به داخل کارتر و روغن موتور راه پیدا می‌کند. در ادامه روغن کارایی خود را از دست داده و در نهایت روانکاری لازم برای موتور را انجام نخواهد داد.

٢- گرم شدن بیش از حد سیلندر

به دلیل اینکه در سیستم درجا کار کردن خودرو جریان هوا در محفظه کاپوت خودرو کاهش می‌یابد. دمای سیلندر افزایش یافته که این افزایش می‌تواند به سیلندر خودر،واشرها و همچنین روغن آن آسیب برساند.

٣- فعالیت مداوم فن‌های خنک کننده

به دلیل گرم شدن زیاد موتور خودرو فن‌های خنک کننده بایستی به طور مداوم کار کنند تا بتوانند افزایش دما را کنترل نمایند. این فعالیت مداوم باعث آسیب رساندن به فن‌های خودرو  و کاهش عمر آنها خواهد شد.

۴- فشار مضاعف بر روی سیستم برقی

آسیب در جا کار کردن خودرو
فن‌های خنک کننده اتومبیل یکی از پرمصرف ترین قطعات الکترونیکی خودرو می‌باشند. درجا کارکردن خودرو یکی از عواملی است که باعث می‌شود این فن‌ها به میزان زیاد نیاز به روشن ماندن داشته باشند. در نتیجه  فشار زیادی به سیستم برقی خودرو همچنین دینام و باطری خواهد آمد.

۵- آسیب رساندن به سیلندر توسط گاز‌های اسیدی

کارشناسان متخصص فنی در این زمینه می‌گوید در جا کار کردن خودرو باعث احتراق ناقص شده که این مسئله خود باعث ایجاد گاز‌های اسیدی و آلاینده در سیلندر خودرو می‌شود و می‌تواند باعث فعل و انفعالات داخل سیلندر و همچنین خورده شدن قطعات فلری داخل موتورخودرو گردد.

۶- آسیب رساندن به سیستم اگزوز  خودرو

با توجه به آلایندگی بیش از حد استاندارد خودرو در حالت درجا کار کردن گازهای سمی‌و آلاینده بیشتری نسبت به خودروی در حال حرکت تولید می‌کند که باعث می‌شود کاتالیزورهای داخل سیستم اگزوز استهلاک بیشتری داشته باشند.

٧-ایجاد خطا در مورد سرویس به موقع خودرو

توجه داشته باشید که معمولاً سرویس‌ها و تعویض قطعات مصرفی خودرو با توجه به میزان کیلومتر طی شده در خودرو انجام میشود. در صورتی که شما عادت زیادی به روشن نگه داشتن خودرو به صورت درجا کار کردن داشته باشید. کارکرد موتور،  تسمه‌ها، روانکار‌هایی مانند روغن و گریس و قطعه‌هایی مانند پمپ روغن و پمپ آب نیز افزایش خواهد یافت ولی پارامتر مورد نیاز برای سرویس و نگهداری آن یعنی کیلومتر ماشین افزایش نخواهد یافت. این مسئله در بسیاری از موارد مانند تعویض تسمه تایم خودرو می‌تواند خطرناک و جدی باشد.

  • حسین مو
  • ۰
  • ۰


در نحوه شکایت از راننده مقصر و پرداخت دیه حوادث رانندگی احتمالاً می‌دانید که ایران ازنظر تعداد تصادفات رانندگی با اختلاف رتبه‌ی اول را در اختیار دارد و جاده‌های ایران از این نظر به‌عنوان مرگ‌بار‌ترین جاده‌های حمل‌ونقل در دنیا شناخته می‌شوند. از دلایل این تصادفات خودروهای بی‌کیفیت، فرهنگ بسیار پایین رانندگی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی هستند.

دلیل هرچه باشد چیزی که بیشترین اهمیت را دارد جان هم‌وطنان ما است که در این تصادفات گرفته می‌شود. سالانه نزدیک به 19 هزار نفر براثر تصادف رانندگی در ایران فوت می‌کنند و 300 هزار نفر مصدوم می‌شوند. مقاله‌ی پیش رو در مورد نحوه شکایت از راننده مقصر و نحوه پرداخت دیه حوادث رانندگی است.

همان‌طور که می‌دانید در هر تصادف یکی از طرفین به‌عنوان مقصر شناخته می‌شود و باید خسارات واردشده براثر تصادف را تقبل کند. اگر در تصادفی خسارت جانی (مرگ یا نقص عضو) به وجود بیاید، مقصر طبق قانون و حکم دادگاه ملزم به پرداخت دیه‌ی تعیین‌شده توسط قاضی است. مگر آنکه مصدوم یا اولیا دم رضایت دهند که نیازی به دریافت دیه وجود ندارد.​

مطالعه مقاله نحوه خاموش کردن چراغ آچار 206 را از دست ندهید

قتل غیر عمد

نحوه شکایت در موضوع قتل غیر عمد
نحوه شکایت در موضوع قتل غیر عمد

تصادفات دارای خسارات جانی که به مرگ یکی از طرفین منجر می‌شود قتل غیر عمد محسوب می‌شوند؛ یعنی حتی اگر راننده‌ مقصر سرعت غیرمجاز داشته باشد، وسیله‌ی نقلیه‌‌ی او دارای نقصی باشد که از دلایل تصادف محسوب شود مانند ایراد در سیستم ترمز، در محلی تردد کند که برای او و یا وسیله‌ی نقلیه‌اش مجاز نباشد و … بازهم قصد کشتن کسی را نداشته و تصادف منجر به مرگی که اتفاق افتاده، قتل غیر عمد محسوب می‌شود.

در اصل به آن قتل شبه عمد می‌گویند. رعایت نکردن قوانینی مانند سرعت مجاز، توقف قبل از خط عابر و … که از روی عمد انجام ‌می‌شود و به نتیجه‌ای غیر عمد منجر می‌شود. مرگ انسانی دیگر!

با توجه به غیر عمد بودن قتل قصاص رخ نمی‌دهد. مجازات قتل غیر عمد پرداخت دیه است. توجه داشته باشید که این‌گونه تصادفات هم جنبه‌ی عمومی دارند و هم جنبه‌ی خصوصی. جنبه‌ی عمومی مربوط به سیستم قضایی می‌شود که مجازات آن شامل حبس و البته جزای نقدی می‌شود و پرداخت دیه مربوط به جنبه‌ی خصوصی است که به اولیای دم پرداخت می‌شود.

در صورت رضایت اولیای دم پرداخت دیه منتفی می‌شود اما معمولاً سیستم قضایی از جزای نقدی‌ای که به دلیل سرپیچی از قوانین برای شما تعیین کرده است، نمی‌گذرد. ممکن است بسته به نوع جرم از حبس چشم‌پوشی کنند اما معمولاً جزای نقدی بخشیده نمی‌شود.

ممکن است فکر کنید در صورت مست بودن راننده یا بدون گواهی‌نامه بودن او، قتل پیش‌آمده، عمد محسوب می‌شود؛ اما باید بگوییم طبق ماده‌ی 718 تعزیرات قانون مجازات اسلامی اگر راننده مست باشد، گواهی‌نامه نداشته باشد، سرعت زیاد داشته باشد و یا سبقت غیرمجاز گرفته باشد حکم مجازات او سنگین‌تر از حالت عادی خواهد بود اما حادثه‌ی پیش‌آمده همچنان قتل غیر عمد یا شبه عمد محسوب می‌شود.

 

نحوه شکایت ازراننده مقصر

شکایت از راننده مقصر
شکایت از راننده مقصر

رانندگی پرخطر به هر دلیل که باشد ممکن است منجر به وقوع صدمات بدنی شود. قانون‌گذار برای مرتکبین این تصادفات ، علاوه بر دیه، مجازات حبس و جزای نقدی را نیز پیش‌بینی کرده است که نوع و میزان مجازات بستگی به نظر کارشناس پرونده و تعیین میزان تقصیر راننده دارد. در ادامه به بررسی پرونده‌ای در این باره می‌پردازیم.

مراحل شکایت از راننده مقصر به شرح زیر می باشد:

  1.      اغاز دعوا
  2.       نظریه کارشناسی
  3.       نظر پزشک قانونی
  4.      رسیدگی دادسرا
  5.      صدور قرار مجرمیت
  6.       رای دادگاه

بیمه و مزایای استفاده از آن

بیمه جبران خسارت رانندگی
بیمه جبران خسارت رانندگی

درهرصورت چه راننده مقصر باشد و چه با رعایت تمام قوانین از طرف وی این اتفاق ناگوار رخ‌داده باشد بیمه موظف به پرداخت دیه‌ی متوفی یا فرد مصدوم است.

حتی اگر راننده فاقد گواهی‌نامه باشد یا در حین رانندگی مست باشد، بیمه این وظیفه را دارد که خسارت وارده را به زیان‌دیده و یا دیه را به وارث متوفی پرداخت کند. البته در این شرایط بیمه می‌تواند به راننده رجوع کند و مطمئن باشید که این کار را می‌کند.

صندوق تامین خسارت های بدنی چیست؟

پس از شکایت از راننده مقصر اگر به هر دلیلی مانند بیمه نبودن وسیله‌ی نقلیه، اتمام اعتبار بیمه‌نامه، فرار مقصر از صحنه‌ی حادثه به‌گونه‌ای که مجهول بودن هویت وی اثبات شود، ورشکستگی بیمه‌گر و … صندوقی به نام صندوق تأمین خسارت‌های بدنی، خسارات بدنی واردشده به افراد را پرداخت می‌کند.

اگر بیمه‌ها به دلایل گوناگون از مسئولیت خود شانه خالی نکنند موظف هستند پس از گزارش مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بی‌درنگ 50 درصد از دیه‌ی تقریبی را به زیان‌دیده پرداخت کنند و مابقی آن را باید پس معلوم شدن میزان قطعی دیه توسط دادگاه پرداخت کنند.

در تصادفاتی که خسارت جانی و جرح به همراه ندارد اگر خسارت کم‌تر از 3 میلیون تومان باشد، در صورت توافق طرفین نیازی به تماس با 110 و کروکی افسر نیست. طرفین می‌توانند به مرکز خسارت بیمه‌ی مقصر مراجعه کنند و از این طریق کار خود را پیش ببرند.

اما در تصادفاتی که منجر به جرح شده و خسارت جانی به بار آمده، حضور افسر راهنمایی و رانندگی الزامی است و باید برای مراجعه به بیمه و دریافت خسارات واردشده کروکی و گزارش پلیس را داشته باشید.

همان‌طور که گفتیم بیمه درهرصورت ملزم به پرداخت خسارات است و درصورتی‌که تصادف براثر بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی و یا عدم مهارت رانندگی راننده رخ دهد وی با جزای نقدی و حبس مجازات می‌شود. این مجازات در صورت مستی و یا نداشتن گواهی‌نامه شدیدتر خواهد بود.

دیه‌ی تصادف با عابر پیاده

تصادف با عابر پیاده
تصادف با عابر پیاده

برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند در صورت تصادف با عابر پیاده درهرصورت راننده مقصر است، آمارهای رسمی نشان می‌دهند که عامل اصلی 30 درصد از تصادفات شهری و حتی 10 درصد از تصادفات برون‌شهری عابران پیاده هستند که با بی توجهی به قوانین، با جان خود بازی می‌کنند.

ازجمله تخلفات مهم عابران که به قیمت جانشان تمام می‌شود:

  1. عدم توجه به عبور از خط‌کشی مخصوص عبور عابر پیاده. رانندگان موظف‌اند قبل از خط‌کشی عابر توقف کامل کنند تا فرد پیاده از عرض خیابان عبور کنند. زمانی که راننده‌ای با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در اتوبانی حرکت می‌کند عبور عابری از عرض اتوبان یک غافلگیری تمام‌عیار است.
  2. عدم استفاده از پل عابر پیاده و عبور از زیر آن. اگر عابری حوصله‌ی بالا رفتن از پله‌های پل را ندارد و ترجیح می‌دهد از زیر آن و از میان ماشین‌های عبوری بدود، تمام تقصیر متوجه خودش است.
  3. هنگامی‌که چراغ راهنمایی مربوط به عبور عابران قرمز است یعنی چراغ مربوط به خودروها سبز است و خودروها می‌توانند با خیال راحت از چهارراه عبور کنند. اگر عابری به قوانین مربوط به خود توجه نکند و آن را زیر پا بگذارد، نباید راننده‌ای که به او برخورد می‌کند را مقصر دانست.
  4. ورود ناگهانی به سطح سواره‌رو از دیگر تخلفات رایج عابران است. در معبری که پیاده‌رو دارد، حرکت عابر در سطح سواره‌رو ممنوع است. در معابری که پیاده‌رو وجود ندارد عابر باید از سمت چپ خیابان و در جهت مخالف خودروهای عبوری حرکت کند.

در شرایط ذکرشده اگر راننده با رعایت تمام قوانین مانند سرعت مجاز و استفاده از وسیله نقلیه‌ای که نقص منجر به تصادف نداشته باشد، نتواند وسیله‌ی نقلیه را کنترل کند و به عابر برخورد کند هیچ تقصیری متوجه او نیست و مسئولیتی نخواهد داشت.

البته ناگفته نماند که در هر شرایطی راننده موظف است که خودروی خود را در سمت راست معبر متوقف کند و مصدوم را در صورت امکان به نزدیک‌ترین مراکز درمانی منتقل کند. در غیر این صورت باید با تماس با 115 درخواست امداد برای مصدوم کند و مراتب را به مقامات نیروی انتظامی اعلام کند.

نکته: مقصر نبودن راننده به معنای سلب امتیاز استفاده از بیمه برای فرد زیان‌دیده نمی‌شود. مصدوم و یا وارث متوفی می‌تواند از مزایای بیمه استفاده کند.

  • حسین مو