اشعار به یادماندنی

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

اشعار به یادماندنی

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

۲ مطلب در دی ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

اغلب معایب پژو 405 SLX و 405 GLX مشترک‌اند

معایب پژو 405 SLX و 405 GLX


متاسفانه معایب پژو 
405 SLX و 405 GLX را می‌توان از اغلب جهات مشترک دانست،‌ چرا که پایه سازنده هر دو خودرو یعنی پژو 405 مملو از ایرادات ساختاری و فنی بوده و آن‌ها را به فیس‌لیفت‌های خود نیز انتقال داده است. یکی از اصلی‌ترین مواردی که سازنده سایر معایب پژو 405 SLX و 405 GLX نیز هست،‌ قدیمی بودن این پژو در کشورمان است. به عبارت دیگر،‌ گذشت بیش از ۳۰ سال از تولید اولین پژو 405 در ایران، به خوبی در بدنه و مشخصات فنی این خودرو نمایان بوده و تلاش‌های ایران‌خودرو برای ایجاد تغییراتی کوچک در راستای عرضه فیس‌لیفت‌‌های قابل رقابت با دیگر اتومبیل‌های کشور، نتیجه مطلوبی به همراه نداشته است. 

از طرفی دیگر،‌ قیمت هر دو خودروی فیس‌لیفت‌ مذکور نیز در کنار ۴۰۵ اصلی به شدت افزایش یافته و حال به یکی از جدیدترین معایب پژو 
405 SLX و 405GLX تبدیل شده است. در سال‌های پیشین، با توجه به قیمت پرداختی و وضعیت اقتصادی کشور،‌ خرید 405 SLX و یا GLX انتخاب مناسبی برای قشر متوسط جامعه محسوب شده و آن‌ها را راضی نگه می‌داشت. اما اکنون برای خرید هر دو مورد می‌بایست بودجه‌ای بالای شصت میلیون تومان در نظر گرفته و با چشم‌پوشی از گزینه‌های بهتری چون سمند SE در همین رنج قیمتی، آن‌ها را برگزید (که چندان عاقلانه‌ به نظر نمی‌رسد. اما به هر حال انحصار بازار و افت قیمت نه چندان فاحش این خودروها در مدل‌‌های کارکرده، بازار فروش مناسبی نیز برای آن‌ها به ارمغان آورده است.

کیفیت ساخت پایین از معایب پژو405 SLX و 405 GLX است.

معایب پژو 405 SLX و 405 GLX

یکی از نکات مشترک در بررسی معایب پژو 405 SLX و 405 GLX، کمبود کیفیت ساخت این محصولات است؛ که البته با در نظر گرفتن سابقه نه چندان درخشان ایران‌خودرو در امر کیفیت، نکته چندان عجیبی به نظر نمی‌رسد. اما حال که خریداران می‌بایست قیمت بالای ۴۰-۵۰ میلیون تومانی این خودروها را به جان بخرند، مسئله کیفیت ساخت اهمیت بیشتری نسبت به قبل پیدا کرده و در نظر اغلب منتقدان حوزه خودرو نیز به عنوان مهم‌ترین مورد از معایب پژو 405SLX و 405 GLX یاد می‌شود.

پیشرانه‌های ناهماهنگ از دیگر معایب پژو 405 SLX و405 GLX می باشد

معایب پژو 405 SLX و 405 GLX

متاسفانه اقدام ایران‌خودرو برای بهره‌گیری از پیشرانه محبوب پژو ۲۰۶ تیپ پنج در ساختار ۴۰۵ و تولید SLX،‌ آن طور که انتظار می‌رفت موفقیت آمیز نبوده و ظاهرا در مراحل پیش تولید، ورن بالای پژو 405 در نظر گرفته نشده است. در واقع پیشرانه TU5قدرت کافی برای شتاب بخشیدن به این اتومبیل سنگین را داشته و صرفا برای مصارف شهری مناسب است. البته، لازم به ذکر است که وجود این پیشرانه اندکی کاهش مصرف سوخت و همچنین صدای داخل کابین را برای SLX به همراه داشته است که نکته مثبتی است. 

اما در بررسی معایب پژو 
405 SLX و 405 GLX، و پس از بالا زدن کاپوت GLX متوجه می‌شویم که این خودرو نیز با داشتن XU7 نه تنها شتاب کافی را به خریداران ارائه نمی‌کند، بلکه مشکلات فنی بیشتری نیز نسبت به SLX روی دست رانندگان میگذارد. 

به این ترتیب مسئله عدم هماهنگی پیشرانه در هر دو مورد، از معایب پژو 
405 SLX و 405 GLX محسوب می‌شود.

پلتفرم قدیمی و مشکل صدا نیز از دیگرمعایب پژو405 SLX و 405 GLX است

معایب پژو 405 SLX و 405 GLX

 

همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، پژو ۴۰۵ قدمت بسیار بالایی در جاده‌های ایرانی داشته و همین سابقه طولانی به ضرر آن تمام شده است؛ چرا که ایران‌خودرو هیچ برنامه‌ای برای پیشرفت و توسعه پلتفرم این محصول نداشته و حتی در فیس‌لیفت‌‌های مورد نظر همین مقاله نیز از پلتفرم سابق (با قدمتی سی ساله) بهره گرفته است. این نکته موجب بروز مشکلات فراوانی برای SLX و GLX شده و هم‌اکنون اغلب ناهماهنگی‌های بخش‌های تشکیل دهنده‌شان، ریشه در مسئله پلتفرم دارند.

از سویی دیگر وجود سر و صدای زیاد در کابین نیز از معایب پژو 
405 SLX و 405 GLX قلمداد شده و اگر جزو افرادی باشید که رفاه به هنگام رانندگی را در اولویت قرار می‌دهند، بدون شک از این امر آزرده خاطر خواهید شد. البته بکارگیری پیشرانه TU5 که پیش‌تر در ۲۰۶ تیپ پنج امتحان خود را پس داده است،‌ صدای داخل کابین SLX را نسبت به GLX کاهش داده است؛ ولی همین کاهش نسبی نیز برای جلب رضایت خریداران کافی نبوده و از سر دردهای احتمالی پس از سواری نکاسته...

مسلما یکی از معایب پژو 405 SLX و 405 GLX قیمت آن‌هاست!

معایب پژو 405 SLX و 405 GLX

پس از فعل و انفعالات و نوسانات اخیر بازار خودرو در کشورمان، قیمت این فیس‌لیفت‌‌های ایران‌خودرو نیز سر به فلک کشیده و از چهل میلیون تومان گذشت. البته، قیمت بازار برای SLX و GLX حتی از چهل میلیون نیز فراتر رفته و در حال حاضر ارقامی در حدود ۵۵ میلیون تومان را نشان می‌دهد. ولی به هر روی — چه چهل میلیون و چه پنجاه میلیون — این قیمت‌ها برای اتومبیل‌های مذکور بسیار فراتر از ارزش واقعی بوده و به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست! 

بنابراین، فراموش نکنید که قیمت بالا و ارزش پایین (از نظر کیفیت ساخت و ...) از معایب پژو 
405 SLX و 405 GLX به حساب آمده و ممکن است علاوه بر ضررهای مالی، پشیمانی‌های دیگری را نیز پس از گذر زمان برایتان به همراه داشته باشد. در این بازه قیمتی هم‌اکنون خودروهای بهتری نیز وجود داشته و توصیه می‌کنیم قبل از خرید فیس‌لیفت‌‌های ۴۰۵، معایب پژو 405 SLX و 405 GLX را مد نظر قرار داده و تحقیقات بیشتری انجام دهید.

 

آیا می دانید وضعیت 40 درصد از خودرو های کارکرده از نظر فنی و بدنه با ادعای مالک مطابقت ندارد.

آمار بالا را در کنار اطلاعات ارائه شده در اینفوگرافی زیر قرار دهید تا متوجه اهمیت کارشناسی خودرو بشوید.اینفوگرافی زیر حاصل 25000 خودرو کارشناسی شده توسط کارشناسان متخصص همراه مکانیک می باشد.

  • حسین مو
  • ۰
  • ۰



مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس H330 دو خودرو پر طرفدار امروز بازار کشور موضوع این مقاله از سری مقالات مقایسه ای همراه مکانیک می باشد. با همراه مکانیک همراه شوید تا در کنار یکدیگر ویژگی های فنی و امکانات رفاهی این دوخودرو را بررسی کنیم

 ۲۰۱۹/۰۱/۰۷ مقایسه خودروها 0


این‌بار و در سری مقالات بررسی خودروهای بازار ایران، قصد مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس 
H330 را داشته و به این سدان ‌های شهری چین و فرانسه که چند سالی است خاک جاده‌های ایرانی را خورده‌اند، با دقت بیشتری  از نظر فنی و امکانات رفاهی نگاه خواهیم کرد.

با همراه مکانیک همراه شوید تا علاوه بر مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس H330 از تمام جوانب، با برخی از خصوصیات کمتر شناخته شده این دو خودرو نیز آشنا شویم.


امپراطوری چین در برابر ظرافت فرهنگ فرانسوی

مقایسه تندر 90 پلاس با برلیانس H330


اجازه دهید بلافاصله مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس 
H330 را آغاز کرده و در همان ابتدای کار نگاهی داشته باشیم به کابین این دو سدان شهری. بررسی طراحی داخلی این دو خودرو گویایی تازه نفس بودن برلیانس نسبت به تندر بوده و گرچه مدل فیس‌لیفت‌ شده رنو تندر 90 که تحت عنوان «پلاس» روانه بازار شد، عمر کوتاه‌تری نسبت به برادر بزرگ‌تر خود (تندر 90 معمولی) دارد، اما ظاهرا چینی‌ها دست جنبانده و در طراحی داخلی برلیانس H330 توجه بیشتری به زیبایی و کارایی داشته‌اند.

تریم برلیانس چینی دو رنگ بوده و استفاده بجا از رنگ کرم در کنار ترکیب آن با خاکستری فرمان و قسمت‌های بالایی داشبورد، کابین آن را به یکی از نمونه‌های زیبای بازار کشورمان تبدیل کرده است. از سویی دیگر صندلی‌های برلیانس H330 نیز راحتی بسیار بالایی را برای سرنشینان به ارمغان آورده و وجود قابلیت تنظیم برقی صندلی راننده در هشت جهت مختلف نیز تجربه رانندگی با این سدان چینی را به شکل دلچسبی تحت تاثیر قرار داده است. (در ادامه مطلب به این مورد بیشتر خواهیم پرداخت).

اما طراحی کابین تندر 90 پلاس تقریبا تکرار همان روند مملو از خاکستری ایران‌خودرو بوده و پلاستیک خشک محبوب‌ این شرکت ، در سراسر فضای داخلی تندر پلاس ملموس است. متاسفانه کابین تندر 90 پلاس در مقایسه با ذوق و سلیقه بکار گرفته شده در برلیانس H330 حرف زیادی برای گفتن نداشته و صرفا می‌توان از مونتاژ مناسب قطعات داخلی و داشبورد در کنار فضای مناسب و کافی برای سرنشینان جلو و عقب، به عنوان نکات مثبت و مزایای تندر 90 پلاس یاد کرد که البته تمام این موارد در تندر 90 معمولی نیز وجود داشتند.

بنابراین در بخش طراحی داخلی، برتر خواندن برلیانس H330 نسبت به تندر 90 پلاس کار دشواری نبوده و تفاوت‌های موجود در فضای این دو خودرو در یک نگاه اجمالی نیز حاکی از موفقیت چینی‌ها در امر طراحی کابین سدان خود است.


تندر جهش یافته در برابر برلیانس اقتباسی!

مقایسه تندر 90 پلاس با برلیانس H330


اما حال نوبت به مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس 
H330 از نظر طراحی بدنه رسیده و می‌بایست به بررسی ویژگی‌های خارجی این سدان‌های فرنگی در خاک وطن‌مان بپردازیم. بدون شک یکی از تفاوت‌های اصلی تندر 90 پلاس در مقایسه با تندر معمولی، تغییرات رخ داده در طراحی بدنه و اقدام ایران‌خودرو در جهت ارائه یک فیس‌لیفت‌ جدید از تندر به بازار کشور است.

مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس 
H330 اکنون به ما نشان می‌دهد که ایران‌خودرو در طراحی بدنه فیس‌لیفت‌ جدید خود عملکرد قابل قبولی داشته و اعمال همین تغییرات اندک که شکل چراغ‌های جلو، سپر جلو و عقب، صندوق عقب، جلو پنجره و خطوط جانبی تندر را شامل می‌شوند موجب بهبود ظاهر تندر 90 پلاس شده است. در واقع اگر همین تغییرات کوچک در بدنه تندر 90 پلاس اعمال نشده بود و در مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس H330 به جای مدل پلاس از تندر معمولی یاد می‌کردیم، برلیانس بدون شک پیروز میدان می‌بود. 

اما آیا این تغییرات اعمال شده روی فیس‌لیفت‌ ایران‌خودرو برای شکست رقیب چینی و همدست آلمانی‌ها کافی بوده است؟! بدون شک پاسخ این پرسش منفی است؛ چرا که در تمام مراحل مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس H330 (مخصوصا طراحی بدنه) می‌بایست بخاطر داشته باشیم که این شرکت چینی، تحت نظر بی‌ام‌دبلیو آلمان فعالیت خود را آغاز کرده و در طراحی بدنه خودروهای تولیدی خود به شدت از محصولات این غول خودروسازی بهره گرفته است.

در واقع یک نگاه گذری به سپر جلویی برلیانس 
H330 برای پی بردن به رنگ و بوی حضور بی‌ام‌دبلیو در روح این خودرو کافی بوده و البته همین مسئله در فضایی مانند بازار ایران که فروش خودروهای خوش چهره با ظاهری جهانی،  چندان رایج نیست، یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.

اما به هر روی، با در نظر گرفتن تغییرات تندر پلاس و اقتباس صحیح برلیانس از محصولات غول آلمانی خودروسازی در 
H330، می‌توان اذعان داشت که این دو سدان شهری فرنگی، از نظر طراحی خارجی و بدنه رقابت تنگاتنگی داشته و سلیقه خریداران تنها ملاک تعیین برنده اصلی خواهد بود.


لذت رانندگی روان با سدان‌های فرنگی در ایران

مقایسه تندر 90 پلاس با برلیانس H330


پس از بررسی نکات ظاهری این سدان‌ها، حال وقت مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس 
H330 از منظر تجربه رانندگی فرا رسیده است. بدون شک یکی از عوامل مؤثر بر تجربه رانندگی، مسئله پیشرانه و سیستم‌های انتقال قدرت در کلیه خودروهاست و از همین روی، پیش از بررسی تجربه رانندگی با سدان‌های مورد نظر این مقاله می‌بایست به معرفی اجمالی پیشرانه‌های آن‌ها بپردازیم.

موتور تندر 90 پلاس همانند طراحی داخلی و شاسی خود، حرف جدیدی برای گفتن نداشته و همان K4M همیشگی ایران خودرو که در ساندرو و تندر 90 معمولی نیز مشاهده می‌شود.  این پیشرانه ۱۰۵ اسب بخار قدرت داشته و در قیاس با وزن تندر 90 پلاس، شتاب مناسبی را برای آن پدید می‌آورد. از سویی دیگر، پیشرانه برلیانس H330، از نظر مشخصات فنی اعداد و ارقام کمتری را نسبت به سدان فرانسوی جاده‌های ایران نشان داده و گزینش برتر میدان را به امری دشوار تبدیل کرده است. بنابراین لازم است برای تصمیم‌گیری‌‌‌ بهتر به تجربه رانندگی این سدان‌ها بیش از پیش توجه داشته باشیم.

مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس H330 از نظر رانندگی تجربه‌ای قابل قبول را به ما ارائه کرده و برخلاف عادت ما ایرانی‌ها به فرمان ناپذیری و مقاومت بی‌دلیل کلاچ و دنده، عملکردی روان را به نمایش می‌گذارد. تندر 90 پلاس مانند برادر بزرگ‌تر خود چسبندگی مناسبی داشته و اگر دید محدود راننده در برخی زوایا را در نظر نگیریم، می‌توان گفت که قدرت مانور و انتقال قدرت از طریق جعبه دنده نیز در جهت ارائه یک رانندگی‌ آرام و روان با این سدان  خصوصا در مسیرهای شهری قدم‌های صحیحی برداشته‌اند.

اما برلیانس چینی داستان ما در مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس H330 یک سر و گردن بالاتر بوده و علاوه بر ارائه کلیه ویژگی‌های مثبتی که در رانندگی با تندر 90 پلاس به آن اشاره شد، حس رانندگی اسپرت را نیز به رانندگان خود هدیه می‌دهد. البته در تجربه رانندگی با برلیانس H330 به هیچ‌وجه نباید از نقش پررنگ صندلی قابل تنظیم برقی و امکان تغییر ستون فرمان غافل شد؛ چرا که این عوامل به شدت تجربه رانندگی با این سدان چینی را تحت تاثیر قرار داده و آن را تنها با اندکی اختلاف، در جایگاهی برتر از تندر 90 پلاس قرار داده است.

حال که رنو از ایران رفته و چین ظهور کرده است چه

مقایسه تندر 90 پلاس با برلیانس H330


بله، بلاشک یکی از عوامل بسیار موثر در تعیین گزینه بهتر برای خریداران در مقایسه تندر 90 پلاس و برلیانس 
H330 همین مسئله خروج رنو از ایران و احتمال توقف تولید محصولات این شرکت در کشورمان است. عدم همکاری این شرکت با خودروسازان ایرانی در آینده قادر به ایجاد مشکلات عدیده‌ای مانند کمبود قطعات یدکی اصل برای صاحبان محصولات این شرکت فرانسوی شده و آن‌ها را با دشواری‌های ناخواسته‌ای مواجه سازد.

لذا در حال حاضر که آینده رنو در ایران مملو از ابهام بوده و از سویی دیگر چینی‌های برلیانس با تمام قوا وارد بازار ایران شده‌اند، خرید محصولات رنو کار چندان عاقلانه‌ای به نظر نرسیده و بهتر است جهت کاهش مخاطرات فنی در آینده، از خودروهای برلیانس (که خدمات پس از فروش و تعمیرات قابل اعتمادتری ارائه می‌کنند) بهره گرفت.

اما به هر روی، انتخاب اصلی با شماست و اگر همچنان به مونتاژهای قابل قبول محصولات فرانسوی وفادار هستید، تندر 90 پلاس گزینه خوبی جهت کاربردهای شهری خواهد بود. ولی اگر اهل ریسک نبوده و می‌خواهید از آینده فنی خودروی خود نیز مطمئن باشید، برلیانس H330 منتظر شماست. (البته، راستش را بخواهید هیچ‌کدام از این خودروها با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر، ارزش خرید را ندارند!).  

مقایسه فنی تندر 90 پلاس و برلیانس H330

 

تندر 90 پلاس

برلیانس H330

حجم موتور

1598CC

1498CC

قدرت موتور

105 اسب بخار در 5750 دور

103 اسب بخار در 5800 دور

تعداد سیلندر/سوپاپ

4 سیلندر 16 سوپاپ

4 سیلندر 16 سوپاپ

جعبه دنده

4 دنده اتومات

4 دنده اتومات

شتاب صفر تا صد(ثانیه)

11.7

-

ماکزیمم سرعت KM/H

175

170

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

8.3

6.7

حجم باک

50

55

تجهیزات ایمنی و امنیتی

ترمز ضد قفل ABS چهار کاناله بهراه EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب کاسه ای-کیسه هوای راننده و سرنیشین جلو

ترمزهای جلو و عقب دیسکی (در مدل دستی ترمز عقب کاسه ای است) – ABS – EBDکیسه هوای سرنشینان- جلو

امکانات رفاهی

دیگر تجهیزات  مه شکن عقب و جلو - چراغ داخل صندوق عقب - چراغ ترمز سوم - جلو پنجره جدید - تغییر در طرح سپر جلو و عقب - طرح جدید چراغ های جلو و عقب - طرح جدید چراغ مه شکن جلو - شبرنگ و قلاب یدک کش مخفی سپر عقب - داشبورد دو رنگ جدید - کنسول میانی - طرح جدید صفحه آمپر - رودری های هماهنگ با داشبورد - دکمه درب بازکن درب صندوق عقب - زه های همرنگ بدنه - دستگیره جدید درب ها و همرنگ بدنه - طاقچه جدید عقب - آیینه های جانبی جدید همرنگ بدنه - بکارگیری قطعات کرومی در بالای جلو پنجره و درب صندوق عقب – 2 عدد پشت سری بالنی شکل و 1 عدد مرکزی ویرگولی شکل برای صندلی عقب - طرح جدید قربیلک فرمان همراه با قابلیت تنظیم ارتفاع - دسته دنده جدید چرمی - روکش صندلی جدید - رودری های جدید - پوشش سقف - آفتاب گیر – ایموبلایزر - سیستم تهویه هوا دستی - تنظیم ارتفاع چراغ های جلو از داخل-رادیو پخش CD خوان با پورت USB و AUX و بلوتوث

قابلیت پخش MP3 – ورودی USB – 4 عدد بلندگو در مدل دستی و 6 عدد بلندگو در مدل اتوماتیک-رینگ 15 اینچی آلومینیومی – شیشه های بالابر برقی – تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو – باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف

مدل اتوماتیک به علاوه امکانات بالا: سیستم تهویه مطبوع خودکار – سانروف – سنسور دنده عقب – بسته شدن پنجره ها با ریموت – قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت – آینه های جانبی برقی – چراغ مه شکن جلو – سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت – روکش چرمی غربیلک فرمان و دکمه تنظیم صدا

 

  • حسین مو