اشعار به یادماندنی

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

اشعار به یادماندنی

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

در این وبلاگ، سعی میکنیم اشعاری به یاد ماندنی از شعرای معروف معاصر و کهن را ارایه نماییم.

  • ۰
  • ۰

درجا کارکردن خودرو و یا همان روشن ماندن بدون حرکت مسئله‌ای که همیشه در مورد آن بحث‌هایی بوده است، برخی بر این باورند که در ابتدای روشن کردن خودرو و بخصوص در هوای سرد بایستی دقایقی را موتور درجا کار کند تا آماده حرکت گردد. همچنین صحبت‌هایی در مورد درجا کارکردن خودرو پس از بازگشت از سفر و پیش از خاموش کردن خودرو و شرایط درجا کار کردن خودرو در ترافیک‌های سنگین گفته و شنیده می‌شود. اما آیا این صحبت‌ها واقعیت دارند؟ آیا واقعاً خودروی تازه روشن شده نیاز به درجا کار کردن برای آمادگی حرکت دارد؟ آیا بایستی خودرو را پس از ورود به منزل برای خنک شدن مدتی به صورت درجا روشن نگه داشت؟ در ترافیک چه کنیم؟

قصد فروش خودرو کارکرده خود را دارید اما از ترس دلال‌ها دچار تردید شده اید.
 همراه مکانیک بهترین کمک برای فروش بی دغدغه شما می‌باشد  نکات فروش خودرو کارکردهمقاله
نکات فروش خودرو کارکرده

درجا کارکردن خودرو در ابتدای صبح

آسیب در جا کار کردن خودرو

از قدیم دیده شده که بسیاری از افراد در ابتدای صبح و یا زمان‌هایی که مدت زمانی خودرو خاموش بوده است به خصوص در فصول سرد سال ، پس از استارت و روشن کردن خودرو آن را ثابت نگه می‌دارند و می‌گذارند درجا کار کند. حتی گاهی برای تسریع در گرم شدن خودرو به پدال گاز نیز فشار می‌آورند.این افراد باور دارند که خودرو در حالت سرد خوب کار نخواهد کرد. این باور در مورد خودروهای بنزینی به طور کلی باور غلطی است. بر فرض اینکه خودروهای کاربراتوری قدیم نیاز به گرم شدن دریچه هواکش کاربراتور داشتند، بایستی دقت داشته باشیم که در خودروهای جدید دیگر خبری از سیستم سوخت رسانی قدیمی‌و دریچه کاربراتور و کاربراتور نیست. پس این فرضیه به طور کامل در مورد خودروهای جدید رد میشود. بهتر است بدانید خودروهای جدید از سیستم پاشش سوخت جدید به صورت انژکتوری و همچنین دستگاه کنترل کننده موتور ماشین با نام ECU بهره می‌برند که میزان سوخت خودرو را در شرایط مختلف برای موتور تنظیم می‌کند.

آلایندگی در حالت درجا کارکردن خودرو  بالا رفته و همچنین با توجه به میزان سوخت خودروهای مختلف بین ۸۰۰ سی سی تا ۳ لیتر در ساعت مصرف می‌نماید که توجیه اقتصادی نیز ندارد. به خاطر داشته باشید حتی در صورتی که شما با درجا کار کردن خودروی خود را به گرم کردن تشویق کنید فقط موتور خودروی شما دچار گرمایش شده و قطعات دیگر مانند چرخ‌ها و همچنین روانکارهای داخل این سیستم‌ها هیچگونه گرمایشی را تجربه نخواهند کرد. پس بهتر است در ساعات اولیه صبح پس از روشن کردن خودرو با سرعت کم و دنده‌های سنگین مدت زمان کوتاهی را به حرکت ادامه دهید تا خودرو به دمای مورد نظر برسد. در این حالت می‌توان مطمئن بود که همه سیستم‌های خودرو به صورت همزمان و همگام با هم در حال گرم شدن و بهبود روانکاری و کارکرد می‌باشند.

درجا کار کردن خودرو در ترافیک

اگر در ترافیک‌های سنگین و طولانی مدت گیر کرده باشید خواهید دید که خودروهای بیشماری در ترافیک سنگین به صورت درجا در حال کار کردن هستند. بسیاری از راننده‌ها توجهی به میزان مصرف سوخت در این زمان نداشته و خودروی خود را کاملاً بی دلیل روشن نگه میدارند، بهتر است بدانید در این شرایط با سوخت صرف شده در ترافیک‌های سنگین می‌توانستید کیلومتر‌های زیادی مسیر را طی کنید. با میزان سوخت مصرف شده در مدت زمان ٢ دقیقه می‌توانستید مسیری برابر با ١.۶ کیلومتر را طی کنید.اگر به صورت کلان تر به این موضوع دقت کنیم و مقدار سوخت هدر رفته  در ترافیک را ضرب در تعداد ماشین‌های موجود در ترافیک نماییم عدد حاصل عددی سرسام آور و غیرقابل باور خواهد بود. این میزان از سوخت علاوه بر اتلاف هزینه‌های بسیار، باعث آلودگی زیادی نیز در محیط عمومی‌خواهد شد. برخی دیگر از رانندگان نیز معتقدند که خاموش و روشن کردن خودرو به صورت زیاد ممکن است به سیستم استارت خودرو آسیب برساند. در این مورد بایستی بدانید بنا بر نظر متخصصان فنی توقف بیش از ۳۰ ثانیه خودرو با موتور روشن به هیچ وجه از لحاظ فنی و اقتصادی منطقی نمی‌باشد و در صورت محاسبه دقیق می‌توانید به این نتیجه برسید که میزان هزینه ی اتلاف شده در مورد سوخت و همچنین استهلاک پیشرانه خودرو بسیار بیشتر از هزینه استهلاک و یا آسیب دیدگی خودرو بر اثر استارت‌های مداوم می‌باشد. پس بهتر است برای کاهش هزینه‌ها و کاهش آلودگی هوا و همچنین جلوگیری از استهلاک زود هنگام خودرو در ترافیک‌های سنگین با توقف طولانی خودروی خود را در مواقع لزوم خاموش نماییم.

درجا کار کردن خودرو پس از بازگشت از سفر

برخی از افراد معتقدند که پس از بازگشت از سفر و یا بازگشت از مسیر‌های طولانی موتور خودروی آنها نیاز به استراحت به صورت درجا و خنک شدن و سپس خاموش شدن دارد؛ به همین دلیل موتور خودرو را برای دقایقی پس از رسیدن در پارکینگ روشن نگه می‌دارند. دقت داشته باشید در مسیر حرکت جریان هوایی جلوی خودرو به خنک شدن موتور کمک می‌کند که در صورت توقف خودرو این جریان هوا به صورت قبل وجود نخواهد داشت. بنابراین موتور خودرو شروع به گرم تر شدن خواهد کرد.

اگر بدنبال کسب تجربه خرید و فروش خودرو با خیال راحت هستید.

نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده همراه مکانیک بهترین انتخاب برای شما می‌باشد.

برای ورود به صفحه نمایشگاه خودرو‌های کارشناسی شده همراه مکانیک اینجا کلیک کنید.

همچنین برای کاهش گرمای حاصل از توقف و درجا کارکردن خودرو، فن‌های برقی خودرو نیاز به روشن شدن و کار کردن در دور بالا تر خواهند داشت که آسیب به دینام،  باتری و مدار برقی ماشین خواهد رساند. اکثر خودروهای جدید دارای فن‌های هوشمند حساس به دمای موتور هستند که پس از خاموش کردن خودرو نیز در صورت احساس بالا بودن دمای موتور در چندین مرحله روشن و خاموش شده و دمای موتور را کاهش میدهند. پس نگران گرم بودن خودروی خود در موقع خاموش کردن نباشید. همچنین همانطور که در بالا نیز گفته شد درجا کارکردن خودرو باعث افزایش و اتلاف سوخت در خودروی شما میگردد که دلیل منطقی و اقتصادی برای آن وجود ندارد.

هفت علت آسیب زدن به خودرو در موقع درجا کارکردن

١– مخلوط شدن روغن با بنزین

خودرو در موقع کار کردن سیستم سوخت رسانی و پاشش سوخت را به طوری تنظیم می‌کنند که مقدار سوخت مورد نظر با میزان اکسیژن کافی ترکیب شود. به دلیل اینکه در حالت درجا کارکردن خودرو اکسیژن کافی برای سوخت ندارد. احتراق داخل سیلندر به طور کامل انجام نشده و مقداری از بنزین به طور نسوخته در اتاقه سیلندر باقی می‌ماند. این بنزین نسوخته از زیر رینگ‌ها وارد محفظه زیرین سیلندر موتور خودرو شده و به داخل کارتر و روغن موتور راه پیدا می‌کند. در ادامه روغن کارایی خود را از دست داده و در نهایت روانکاری لازم برای موتور را انجام نخواهد داد.

٢- گرم شدن بیش از حد سیلندر

به دلیل اینکه در سیستم درجا کار کردن خودرو جریان هوا در محفظه کاپوت خودرو کاهش می‌یابد. دمای سیلندر افزایش یافته که این افزایش می‌تواند به سیلندر خودر،واشرها و همچنین روغن آن آسیب برساند.

٣- فعالیت مداوم فن‌های خنک کننده

به دلیل گرم شدن زیاد موتور خودرو فن‌های خنک کننده بایستی به طور مداوم کار کنند تا بتوانند افزایش دما را کنترل نمایند. این فعالیت مداوم باعث آسیب رساندن به فن‌های خودرو  و کاهش عمر آنها خواهد شد.

۴- فشار مضاعف بر روی سیستم برقی

آسیب در جا کار کردن خودرو
فن‌های خنک کننده اتومبیل یکی از پرمصرف ترین قطعات الکترونیکی خودرو می‌باشند. درجا کارکردن خودرو یکی از عواملی است که باعث می‌شود این فن‌ها به میزان زیاد نیاز به روشن ماندن داشته باشند. در نتیجه  فشار زیادی به سیستم برقی خودرو همچنین دینام و باطری خواهد آمد.

۵- آسیب رساندن به سیلندر توسط گاز‌های اسیدی

کارشناسان متخصص فنی در این زمینه می‌گوید در جا کار کردن خودرو باعث احتراق ناقص شده که این مسئله خود باعث ایجاد گاز‌های اسیدی و آلاینده در سیلندر خودرو می‌شود و می‌تواند باعث فعل و انفعالات داخل سیلندر و همچنین خورده شدن قطعات فلری داخل موتورخودرو گردد.

۶- آسیب رساندن به سیستم اگزوز  خودرو

با توجه به آلایندگی بیش از حد استاندارد خودرو در حالت درجا کار کردن گازهای سمی‌و آلاینده بیشتری نسبت به خودروی در حال حرکت تولید می‌کند که باعث می‌شود کاتالیزورهای داخل سیستم اگزوز استهلاک بیشتری داشته باشند.

٧-ایجاد خطا در مورد سرویس به موقع خودرو

توجه داشته باشید که معمولاً سرویس‌ها و تعویض قطعات مصرفی خودرو با توجه به میزان کیلومتر طی شده در خودرو انجام میشود. در صورتی که شما عادت زیادی به روشن نگه داشتن خودرو به صورت درجا کار کردن داشته باشید. کارکرد موتور،  تسمه‌ها، روانکار‌هایی مانند روغن و گریس و قطعه‌هایی مانند پمپ روغن و پمپ آب نیز افزایش خواهد یافت ولی پارامتر مورد نیاز برای سرویس و نگهداری آن یعنی کیلومتر ماشین افزایش نخواهد یافت. این مسئله در بسیاری از موارد مانند تعویض تسمه تایم خودرو می‌تواند خطرناک و جدی باشد.

  • ۹۸/۰۲/۲۷
  • حسین مو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی